اثر عجیب‌وغریب: چرا مغز شما عاشق فیل‌های بنفش پرنده می‌شود؟

هر چه عجیب‌تر، بهتر!

تصویر مقاله سوگیری اثر عجیب و غریب

فهرست مطالب

«زمین تا چهار روز دیگر به‌طور کل نابود خواهد شد و دیگر هیچ موجود زنده‌ای روی کره‌ی زمین وجود نخواهد داشت!»

 احتمالاً شما هم این جمله را یادتان می‌آید که چندین سال پیش در فضای مجازی به‌شدت پخش شد و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد. اما یک سؤال: آیا اتفاق خاص دیگری از آن زمان یادتان می‌آید؛ اتفاقی که مربوط به نابودی زمین نباشد؟ برای مثال آیا به‌خاطر می‌آورید زمانی که این خبر پخش شد، ناهار چه خوردید؟ یا دقیقاً چند ساله بودید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد یک سوگیری دیگر برایتان صحبت کنیم.

سوگیری اثر عجیب‌وغریب

یکی دیگر از سوگیری‌های شناختی، اثر عجیب‌وغریب است. بر این اساس، انسان‌ها چیزهای عجیب‌وغریب را راحت‌تر به ذهن می‌سپارند تا اتفاقات معمولی. مثلاً فرض کنید به شما بگویند قسمت بیستم فلان سریال را به یاد می‌آورید؟ به‌احتمال زیاد پاسخ منفی خواهد بود و اصلاً نمی‌دانید مخاطب درباره‌ی چه صحبت می‌کند. اما اگر یک ویژگی عجیب از فیلم را برای شما بگویند، قطعاً به یاد خواهید آورد.

درواقع، چیزی که سبب می‌شود شما برخی اتفاقات را به‌خاطر آورید و برخی دیگر را خیر، عجیب‌وغریب بودن آن حوادث است. مثلاً اگر تصادف وحشتناکی ببینید که همه از آن سالم بیرون بیایند، این صحنه در ذهن شما خواهد ماند و به‌راحتی فراموش نمی‌شود.

علت اثر عجیب‌وغریب

علت این موضوع روشن است. مغز تضادها و مغایرت‌ها را به‌راحتی به‌خاطر می‌سپارد. برای مثال، مردی با سه گوش برای شما عجیب است و قطعاً او را فراموش نخواهید کرد؛ اما احتمالش بسیار زیاد است مردم عادی که هر روز می‌بینید، از خاطرتان بروند.

یا اگر دقت کرده باشید، کودکان به‌راحتی اطلاعاتی درباره‌ی دایناسورها یاد می‌گیرند؛ اما یاد گرفتن دروس برایشان خسته‌کننده است و تمایلی به انجام دادن تکالیف یا به‌خاطر سپردن مسائل درسی ندارند. بنابراین، سوگیری اثر عجیب‌وغریب به تمایل انسان برای راحت‌تر به‌خاطر آوردن مسائل عجیب و تازه و متضاد اشاره می‌کند. مغز انسان علاقه دارد موضوعات عجیب و نو را به یاد بسپارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سالیان سال است از اثر عجیب‌وغریب برای تأثیرگذاری روی ذهن افراد و انتقال پیام‌های تبلیغاتی استفاده شده است و احتمالاً خود شما هم بارها تحت‌تأثیر این سوگیری بوده‌اید.

استفاده از اثر عجیب‌وغریب در فروش

شما می‌توانید با بهره‌گیری از اثر عجیب‌وغریب در طراحی و فروش محصولات خود، فروش را افزایش دهید و مشتریان بیشتری جذب کنید. درواقع این اثر به شما کمک می‌کند تا با تعریف کردن یک داستان یا واقعیت حیرت‌انگیز، محصول خود را به‌یادماندنی کنید.

طراحی محصول

محصولاتی با رنگ یا ظاهر متفاوت، به‌راحتی مشتریان بسیاری جلب می‌کنند. بنابراین می‌توانید از رنگ‌ها یا طراحی‌های غیرمعمول در محصول خود استفاده کنید تا افراد بیشتری جذب آن شوند.

یک مثال جالب در این زمینه شرکت تویوتاست. در سال ۲۰۰۷، هیوندا و تویوتا تصمیم گرفتند از یک ماشین هیبریدی رونمایی کنند. این دو ماشین از همه نظر شبیه هم بودند و هر دو با هدف حفظ محیط‌زیست تولید شدند. اما فروش تویوتا شش برابر بیشتر از هیوندا بود. چرا؟ چون هیوندا ماشینی با ظاهر معمولی طراحی کرده بود؛ اما تویوتا ماشینی با ظاهر متفاوت ساخت و همین موضوع فروشش را شش برابر کرد.

تبلیغات

همان‌طور که گفتیم، هر چه تبلیغ شما خاص‌تر باشد، در ذهن مشتری ماندگارتر خواهد شد. بنابراین یکی از روش‌های ماندگاری این است که محصول خود را خیلی خاص تبلیغ کنید. برای مثال احتمالاً همه‌ی شما تبلیغ «هلوشو بدم، لیموشو بدم» را به‌خاطر دارید. علت این ماجرا، اثر عجیب‌وغریب است.

استفاده از تصاویر

یکی دیگر از روش‌های ماندگار کردن محصول، استفاده از تصاویر یا المان‌های عجیب‌وغریب است. اصولاً تصاویر خیلی بهتر از کلمات پیام را منتقل می‌کنند.

تیترهای عجیب

روش دیگر، انتخاب سرفصل‌ها و تیترهای جذاب و غیرعادی است. این نکته به‌ویژه برای محصولاتی که در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها تبلیغ می‌شوند، اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اپیزودهای پادکست

این اپیزود قصه مردی است که بارها شکست خورد اما دوباره برخاست و داستان زندگی وینستون چرچیل از …
در این اپیزود به رمز و راز «جهان‌پهلوان تختی» می‌پردازیم. از تولد یک قهرمان مردمی در ورزش و سیاست تا زندگی شخصی پرفراز و نشیب و مرگی که پرونده‌اش …
در این اپیزود می‌خواهیم 12 اصل مهم و اصولی سرمایه گذاری را مرور کنیم که هر کس با هر سطح ریسک و هر میزان دارایی …
لوگوی اکوتوپیا کامل