جلد کتاب پارادوکس انتخاب

کتاب پارادوکس انتخاب

چرا بیشتر، کمتر است؟

نویسنده:
باری شوارتز
(Barry Schwartz)
2 نفر در حال مطالعه این کتاب هستند.

جامعه مدرن امروزی انتخاب‌های فراوانی را پیش روی ما قرار می‌دهد که عموما به این باور است که این امر منجر به گزینه‌های بهتر و رضایت بیشتر می‌شود. با این حال، بری شوارتز، نویسنده کتاب، استدلال می‌کند که گزینه‌های بیش از حد می‌توانند برای سلامت روان و عاطفی ما مضر باشند. او با تکیه بر تحقیقات روزآمد در علوم اجتماعی نشان می‌دهد که چگونه «بیشتر» می‌تواند در واقع «کمتر» باشد.

 

 

 

 

بری شوارتز یک روانشناس آمریکایی و استاد نظریه اجتماعی و کنش اجتماعی در کالج سوارثمور است. او چندین کتاب دیگر از جمله “هزینه های زندگی: چگونه آزادی بازار بهترین چیزها را در زندگی از بین می برد” منتشر کرده است و مقالات او بارها در نیویورک تایمز، ی USA Today و Scientific American منتشر شده است.

خلاصه کتاب پارادوکس انتخاب

حاوی 9 ایده کلیدی
The Paradox of Choice
Why More Is Less
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب پارادوکس انتخاب

در جامعه مرفه امروزی، هر روز با مجموعه‌ای بی پایان از انتخاب‌ها روبرو می‌شویم، از لباس‌هایی که می‌پوشیم گرفته تا غذایی که برای ناهار سفارش می‌دهیم. همین داشتن حق انتخاب است که به ما حس رضایت می‌دهد و ما را آزاد می‌گذارد که همانی باشیم که واقعا هستیم. اما آیا واقعا این طور است؟

پارادوکس انتخاب این باور عمومی را به چالش می‌کشد و استدلال می‌کند که مواجهه با انتخاب‌های فراوان می‌تواند آنقدر سخت باشد که باعث رنجش روانی شود و در نهایت انتخاب را برای ما سخت کند.

وقتی می‌خواهیم تصمیم بگیریم، وجود گزینه‌های متعدد، به ما صدمه می‌زند. در این کتاب، خواهید دید که چگونه و چرا داشتن چند گزینه، لذتی را که ما از انتخاب دریافت می کنیم، کاهش می‌دهد.

این کتاب همچنین به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم با ایجاد محدودیت‌های مناسب، از تاثیرات منفی تعداد انتخاب‌های زیاد جلوگیری کنیم. در ادامه پیشنهاداتی در مورد چگونگی ساده‌سازی تصمیم‌گیری و رضایت از انتخاب‌هایی که انجام می‌دهیم ارائه می‌شود.

ایده کلیدی 1

1تعداد انتخاب‌هایی که مردم هر روز با آن روبرو می‌شوند در سال‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است

بیش از چند دهه پیش، انتخاب‌های ما در زندگی روزمره بسیار محدود بود.

به عنوان مثال، تا همین چند دهه قبل، همه تاسیسات برقی و مخابراتی فقط توسط یک شرکت انحصاری ارائه می‌شد، بنابراین مصرف‌کنندگان نیازی به تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی قرار است تلفن یا خدمات برق آن‌ها را ارائه دهد، نداشتند. زمانی که نوبت به انتخاب رشته تحصیلی می‌رسید، کالج‌ها معمولا از همه دانش‌آموزان می‌خواستند که دو سال تحصیلات عمومی را، با انتخاب‌های محدودی در مورد درس‌های ارائه شده، به پایان برسانند.

اما با پیشرفت جامعه، تعداد انتخاب‌ها در زندگی روزمره به شدت افزایش یافت. ما اکنون با گستره‌ای از انتخاب‌های متعدد روبرو هستیم که در تاریخ بشریت بی‌نظیر است.

برای مثال، امروزه دانشگاه‌ها مانند مجامع روشنفکری هستند که فلسفه آزادی انتخاب را بیش از هر مفهوم دیگری تجلیل می‌کند. حتی یک مدرسه کوچک با تنها 1350 دانشجو، حدود 120 دوره مختلف را برای برآوردن نیازهای آموزشی عمومی دانشجویان ارائه می‌دهد. دانشجویان باید از بین آن‌ها فقط 9 دوره را انتخاب کنند.

در واقع، در اکثر کالج‌های مدرن، دانشجویان آزاد هستند که علایق مختلف خود را دنبال کنند.

این وفور انتخاب در جاهای دیگر نیز صدق می کند: برای مثال در مورد ارائه‌دهندگان خدمات شهری، جایی که رقابت در صنایع تلفن و برق مجموعه‌ای سرگیجه‌آور از گزینه‌ها را پیش روی ما می‌گذارد.

همچنین امروزه با مجموعه‌ای گسترده از انواع مختلف بیمه درمانی، برنامه‌های بازنشستگی و مراقبت‌های پزشکی روبرو هستیم.

در واقع، به نظر می‌رسد صرف نظر از اینکه به کدام جنبه از زندگی روزمره نگاه کنیم، میزان انتخاب‌های موجود در طول دهه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

بنابراین چه در حال انتخاب یک ارائه‌دهنده خدمات باشیم یا بخواهیم در مورد مسیر شغلی تصمیم بگیریم، جامعه معاصر انتخاب‌های فراوانی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

ایده کلیدی 2

2هرچه گزینه‌های بیشتری داشته باشیم، تصمیم‌گیری درست سخت‌تر می‌شود

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3هرچه گزینه‌های بیشتری در اختیار داشته باشیم، بیشتر احتمال دارد که اشتباه کنیم

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4هرچه گزینه‌های بیشتری در اختیار داشته باشیم، رضایت کمتری از تصمیمات خود دریافت می‌کنیم

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5ما به همه‌چیز عادت می‌کنیم و در نتیجه انتخاب‌هایمان به ندرت باعث می‌شود آن طور که انتظار داریم احساس خوبی داشته باشیم

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6حجم بالای انتخاب‌ها به همه‌گیری افسردگی در جامعه مدرن کمک می‌کند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 7

7اگر کمالگرا باشید، انتخاب‌ها سخت‌تر و کمتر رضایت‌بخش می‌شوند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 8

8اگر رضایت‌دهنده باشید، انتخاب‌ها کم‌تر و رضایت‌بخش‌تر خواهند بود: کسی که می‌تواند با گزینه «به اندازه کافی خوب» راضی شود

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 9

9اگر عمدا گزینه‌های خود را محدود کنیم، روابط اجتماعی و وضعیت روانی ما بهبود می‌یابد

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

تصمیمات روزمره به دلیل گستره وسیعی از انتخاب‌هایی که جامعه مدرن ارائه می‌دهد، به طور فزاینده‌ای پیچیده شده است. با افزایش تعداد انتخاب‌ها، تاثیرات منفی انتخاب بر سلامت روانی ما نیز افزایش می‌یابد.

هرچه گزینه‌های بیشتری داشته باشیم، تصمیم‌گیری عاقلانه دشوارتر می‌شود و رضایت کمتری از آنچه در واقع انتخاب می‌کنیم، به دست می‌آوریم. بنابراین، به نظر می‌رسد درجه‌ای از محدودیت داوطلبانه باعث می‌شود همه وضعیت بهتری داشته باشند. با انتخاب کمتر، این شانس وجود دارد که ما شادتر باشیم.

توصیه‌های عملی:

  • تصمیم‌گیری خود را مرور کنید:
    یک تمرین ساده می‌تواند به شما کمک کند گزینه‌های خود را محدود کنید تا بتوانید کمتر انتخاب کنید و احساس بهتری داشته باشید: ابتدا برخی تصمیمات اخیر را که گرفته‌اید، چه بزرگ و چه کوچک مرور کنید. سپس، مراحل، زمان، تحقیق و اضطرابی را که برای تصمیم‌گیری انجام شد، مشخص کنید.
    این به شما یک نمای کلی از هزینه‌های مربوط به انواع مختلف تصمیم‌هایی که می‌گیرید به شما می‌دهد و به شما کمک می‌کند قوانین آینده را تعیین کنید که بر تعداد گزینه‌هایی که باید در نظر بگیرید، یا چقدر زمان و انرژی برای انتخاب سرمایه‌گذاری کنید.
  • رضایت‌دهنده شوید:
    قدردانی و پذیرش گزینه «به اندازه کافی خوب» تصمیم‌گیری را ساده می‌کند و رضایت را افزایش می‌دهد. بنابراین، در مورد موقعیت‌هایی در زندگی فکر کنید که به راحتی به گزینه «به اندازه کافی خوب» رضایت داده‌اید و از نزدیک بررسی کنید که چگونه در آن زمینه‌ انتخاب کرده‌اید. سپس، شروع به پرورش این استراتژی رضایت‌دهنده در جنبه‌های بیشتر زندگی کنید.
نظرات و دیدگاه‌های شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب‌های مشابه
لوگوی اکوتوپیا کامل