جلد کتاب اخبار را دنبال نکنید

کتاب اخبار را دنبال نکنید

چگونه می‌توان با حجم عظیم اطلاعات موجود مقابله کرده و قدرت تفکر و تحلیل خود را افزایش داد؟

نویسنده:
رولف دوبلی
(Rolf Dobelli)
25 نفر در حال مطالعه این کتاب هستند.

کتاب اخبار را دنبال نکنید (2020) نشان می‌دهد که با دنبال نکردن اخبار، زندگی آرام‌تر، سالم‌تر و معنادارتری خواهیم داشت. نویسنده‌ی این کتاب پیشنهاد می‌کند به مدت سی روز از اخبار دوری کنید. او همچنین راهکارهایی برای رهایی از حجم بالای اطلاعات و تمرکز بر جنبه‌های مهم زندگی ارائه می‌دهد.

رولف دوبلی (Rolf Dobelli) نویسنده و کارآفرین اهل سوئیس در سال 1966 در شهر لوسرن متولد شد. او فعالیت ادبی خود را از سال 2003 با نگارش رمان آغاز کرد اما شهرت جهانی خود را با کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» به عنوان یک اثر غیرداستانی کسب کرد. همچنین، در سال 1999، همراه همکاران خود انتشارات getAbstractرا تاسیس کرد که به ارائه خلاصه کتاب‌ها و مقالات می‌پردازد.

خلاصه کتاب اخبار را دنبال نکنید

حاوی 8 ایده کلیدی
Stop Reading the News
How to Cope with the Information Overload and Think More Clearly
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب اخبار را دنبال نکنید

عادت این روزهای بسیاری از ما این شده که بلافاصله پس از بیدار شدن، به سراغ تلفن همراه خود می‌رویم و اخبار روز را دنبال می‌کنیم. با چشمانی خسته، تیتر خبرها را می‌خوانیم و به برخی مقالات نگاهی گذرا می‌اندازیم. در طول روز نیز این روند ادامه دارد و با دیدن اخبار منفی، اضطراب و ناامیدی بر ما غلبه می‌کند.

اگر این تصویر برای شما آشناست، کتاب اخبار را دنبال نکنید می‌تواند به شما کمک کند. اعتیاد به پیگیری اخبار به پدیده‌ای رایج تبدیل می‌شود و بسیاری از ما ساعت‌ها وقت خود را صرف دنبال کردن اخبار لحظه به لحظه می‌کنیم. همانطور که خواهید دید، این عادت تأثیرات منفی بر سلامت روان و جسم ما دارد. پس چرا از اخبار دست نمی‌کشیم؟ چرا برنامه‌های خبری را حذف نمی‌کنیم، وبسایت‌های خبری را مسدود نمی‌کنیم و اشتراک روزنامه را لغو نمی‌کنیم؟ با این کار چیزی از دست نخواهیم داد و در عوض ذهنی آرام و بی‌دغدغه خواهیم داشت.

ایده کلیدی 1

1اخبار بخش مهمی از زندگی ما هستند

فرار از پیگیری اخبار تقریباً غیرممکن است؛ چه اعلان‌های مداوم تلفن‌های همراه، چه رادیوی تاکسی‌ها و چه نمایشگرهای بزرگ فرودگاه‌ها؛ اخبار در همه جا حضور دارد و ما را دنبال می‌کند.

رولف دوبلی از همان کودکی علاقه‌ی شدیدی به اخبار داشت. در شهر لوسرن سوئیس، در دهه‌ی هفتاد، اخبار را از طریق روزنامه‌ و رادیو دنبال می‌کرد. اخبار تلویزیونی و برنامه‌های سیاسی شبانه را نیز تماشا می‌کرد. اما این‌ها برای رولف دوبلی کافی نبود و در هفده سالگی به‌شدت به اخبار معتاد شده بود. به عبارت بهتری از کودکی شیفته‌ی اخبار بود و رفته‌رفته اخبار تمام زندگی او شد.

دوبلی هفده ساله هر شنبه در اتاق مطالعه‌ی کتابخانه لوسرن، در کنار مردان سالخورده‌ای با عینک‌های ته‌استکانی و کت و شلوارهای رسمی، روزنامه‌های آخر هفته را می‌خواند. او با این کار آرزو داشت روزی به اندازه‌ی آن مردان سالخورده، آگاه و فرهیخته شود. دلش نمی‌خواست درگیر روزمرگی و شایعات شهر لوسرن باشد؛ او می‌خواست روشنفکری جهان‌بین شود و به همین دلیل، رویدادهای مهم جهانی مانند دیدارهای سران کشورها، بلایای طبیعی در نقاط دورافتاده و ناآرامی‌های سیاسی در گوشه و کنار دنیا برایش جذابیت داشتند.

با آغاز به کار دوبلی در سمت مدیر مالی شرکت هواپیمایی سوئیس‌ایر (Swissair) علاقه‌ی او به مطالعه‌ی روزنامه‌ها به‌طور چشمگیری زیاد شد. از آن‌جا که اغلب اوقات با هواپیما سفر می‌کرد، همه‌ی روزنامه‌های موجود در هواپیما را مطالعه می‌کرد و روزنامه‌های نخوانده‌شده را برای مطالعه در فرصت‌های دیگر نگه می‌داشت.

با گسترش چشمگیر اینترنت در دهه‌ی 1990، عادت او به پیگیری اخبار شدت گرفت و دیگر نمی‌شد آن را کنترل کرد. صفحه‌ی نمایش کامپیوترش، درست مثل تابلوهای اعلانات بزرگ میدان تایمز نیویورک، همیشه آخرین اخبار را نمایش می‌داد. او اشتراک خبرنامه‌ی روزانه‌ی روزنامه‌ها را داشت و با فعال کردن هشدارهای فوری، از همه‌ی خبرها مطلع می‌شد. به این ترتیب، احساس می‌کرد به تمام نقاط جهان متصل است.

یک روز، ناگهان متوجه شد دیگر نمی‌تواند روی کتاب‌ها و مقالات طولانی تمرکز کند. ذهنش بعد از خواندن چند پاراگراف خسته می‌شد و هیچ مطلبی در ذهنش نمی‌ماند. کم‌کم احساس اضطراب هم به سراغش آمد. دوبلی فهمید که حجم بالای اطلاعات او را تحت فشار قرار داده است. همه‌ی این خبر خواندن‌ها چه سودی برایش داشت؟ آیا دانش او بیشتر شده بود؟ آیا احساس خوشحالی بیشتری می‌کرد؟ آیا قدرت تفکر او تقویت شده بود؟ پاسخ به همه‌ی این سؤالات منفی بود.

ایده کلیدی 2

2از آغاز انتشار روزنامه‌ها، تازگی خبرها اهمیت داشت؛ نه تأثیر آن‌ها بر زندگی مردم!

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3خواندن اخبار زیاد، ساختار مغز انسان را به شیوه‌ای مخرب تغییر می‌دهد

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4اخبار منفی برای سلامتی مضر است

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5با خواندن اخبار شرایط جهان را بهتر نمی‌کنیم

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6برای رهایی از تأثیر منفی اخبار، بهتر است کاملاً آن‌ها را کنار بگذارید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 7

7به‌جای دنبال کردن اخبار، روی موضوعاتی تمرکز کنید که در آن‌ها تخصص دارید یا به آن‌ها علاقه‌مند هستید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 8

8منتشر نشدن اخبار به دموکراسی آسیب نمی‌رساند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
نظرات و دیدگاه‌های شما
1 دیدگاه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگوی اکوتوپیا کامل