جلد کتاب تفسیر خواب

کتاب تفسیر خواب

سنگ بنای نظریه تاثیرگذار زیگموند فروید

نویسنده:
زیگموند فروید
(Sigmund Freud)
1 نفر در حال مطالعه این کتاب است.

تفسیر خواب، مهم‌ترین اثر زیگموند فروید است که یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های قرن بیستم بود. این چکیده بینش شگفت‌انگیزی از نظریه فروید درباره ارتباط خواب‌ و ناخودآگاه انسان ارائه می‌دهد. در این چکیده درباره مفهوم خواب‌، منبع آن‌ها، چگونگی ایجاد آن‌ها خواهیم گفت.

زیگموند فروید عصب‌شناس اتریشی و از تأثیرگذارترین شخصیت‌های قرن بیستم است. او را پدر روان‌کاوی می‌دانند. روانکاوی در زمان خود روشی انقلابی برای درمان آسیب‌های روانشناختی بود که از طریق گفتگوهای ساختاریافته میان مراجع و درمانگر انجام می‌شود.

خلاصه کتاب تفسیر خواب

حاوی 8 ایده کلیدی
The Interpretation of Dreams
Sigmund Freud’s influential cornerstone work
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب تفسیر خواب

به اعتقاد فروید خواب‌های انسان راهی برای نشان دادن افکار درونی و پنهان شده او است. خواه یک خواب ترسناک یا معمولی و ساده باشد، قطعا معنایی دارد.

پدر روانکاوی، فروید، در این کتاب ایده‌های پیشگامانه خود را در مورد معنای واقعی خواب‌ها به اشتراک می‌گذارد. او تلاش می‌کند تا از تعابیر سطحی و غیرعلمی خواب‌ها دور شود و در عوض آن‌ها را به آنچه در ناخودآگاه ما پنهان شده است ربط می‌دهد.

ایده کلیدی 1

1تعبیر خواب مردم کهن غیرعلمی بود. در رویکرد امروزی خواب‌ها با اتفاقات واقعی روزانه انسان مرتبط هستند

در ظاهر شاید به نظر برسد که خواب‌هایمان معنای خاصی ندارند اما در واقعیت معنایی پشت اکثر خواب‌هایمان وجود دارد. در طول تاریخ، بشر برای درک و تفسیر خواب‌ها تلاش کرده است. در دوران باستان اعتقاد بر این بود که خواب¬ها، منشا الهی دارند و افرادی به نام اوراکل(پیشگو خواب) می‌توانند خواب افراد را تفسیر کنند.

روزی اسکندر مقدونی به هنگام حمله به شهر فینیقی خواب عجیبی دید. در آن خواب، ساتیر(خدای جنگل) روی سپر او می‌رقصید. فردای آن روز پیشگویان تعبیر کردند که اسکندر در جنگ پیروز خواهد شد زیرا در تفاسیر پیشگویان، ساتیر(خدای جنگل) به معنای «تیر از آن تو خواهد شد» بود. این روش باستانی تنها حدس و گمان غیرعلمی و عامیانه بود. اما فروید تلاش کرد تا نگاه علمی به خواب داشته باشد. او محتوای خواب‌ را به خاطرات و تجربیات روزمره انسان ارتباط می¬دهد.

به طور مثال شبی فروید خواب می¬بیند که با سه نفر از دوستانش اتو، دکتر M و ایرما دور هم نشسته‌اند. دکتر M در خواب به فروید می‌گوید که ایرما به دلیل عفونت ناشی از سوزن کثیف که اتو تزریق کرده بود، بیمار شده است. در ابتدا به نظر می‌رسد که خواب فروید هیچ معنایی ندارد یا حتی مانند پیشگویان باستانی خبر از آینده می‌دهد! اما در حقیقت خواب فروید به مکالمه واقعی او در روز قبل ارتباط داشت. روز قبل فروید به اتو تماس گرفته بود و او را از بیماری ایرما باخبر کرده بود. اما در آن تماس تلفنی اتو به گونه‌ای با فروید صحبت کرده بود که انگار فروید مقصر بیماری ایرما است و او را سرزنش کرده بود. اما در خواب فروید مقصر اصلی اتو بود.

در واقع فروید آرزو داشت که اتو مقصر اصلی بیماری ایرما باشد به همین دلیل چنین خوابی دیده بود. در واقع خواب فروید به رویدادی در آینده ربط نداشت بلکه ناخودآگاه او دلیل خوابش بود.

ایده کلیدی 2

2خواب‌ها اغلب معنای واقعی خود را پنهان می‌کنند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3محتوای خواب‌ها از منابع مختلف ناشی می‌شود

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4ذهن ما عناصر خواب را متراکم و منسجم می‌کند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5خواب‌ها توسط نمادها، افکار ما را آشکار می‌سازند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6برخی از خواب‌ها در همه انسان‌ها یکسان هستند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 7

7کودکان ممکن است آرزوی مرگ یکی از والدین را داشته باشند تا بتوانند به والدین جنس مخالف نزدیک‌تر شوند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 8

8تعبیر خواب برای درک روان و مسائل مربوط به آن اهمیت زیادی دارد

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

خواب‌ها نتیجه الهامات الهی و یا داستان‌های تصادفی نیستند. بلکه تجلی دنیای درونی ما هستند. به همین دلیل قابل تفسیر و تحلیل هستند. با واکاوی خواب‌های خود می‌توانیم اطلاعات بیشتری از درون خودمان به دست آوریم و به محض یافتن مشکلات روانی در صدد حل آن برآییم.

نظرات و دیدگاه‌های شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب‌های مشابه
لوگوی اکوتوپیا کامل