کتاب از بازخورد شما متشکرم، درباره یادگیری از افراد و تجربیات است، چه در خانه و چه در محل کار. این موضوع انواع مختلف بازخورد و اهمیت آن را روشن میکند و اینکه چگونه میتوانید هر نوع بازخوردی را به شیوهای مثبت و سازنده بگیرید و از آن برای بهتر کردن خود در حرفه و روابط خود استفاده کنید.
داگلاس استون و شیلا هین مدرسین دانشکده حقوقهاروارد و از بنیانگذاران Triad Consulting هستند که به نامهای بزرگ BAE Systems به HSBC مشاوره داده است. آنها نویسندگان کتاب بازخورد: چالش ارزیابی نیز هستند.
کدام بازخورد بهتر است؟ وقتی رئیستان با شما جلسهای ترتیب میدهد و به شما میگوید که کارتان چه مشکلی دارد و چگونه میتوان آن را درست کرد، یا وقتی در جمع، با لحنی تند، اشکالتان را به شما گوشزد کرده و طوری رفتار کند که به هیچ دردی نمیخورید؟
تقریبا همه موافقیم که باید به افراد بازخورد سازنده بدهیم. هر کسی که بازخورد بدی را تجربه کرده باشد، میداند که این بازخورد مفید و مضر است. اما چگونه میتوان اطمینان حاصل کرد که بازخوردی که ارائه میدهیم سازنده و غیر توهین آمیز است؟
در این مطلب خواهیم دید که چگونه میتوان این امر را محقق کرد. این کتاب دانشی را در اختیار شما قرار میدهد که نه تنها برای ارسال بهترین و سازنده ترین بازخوردها، بلکه برای اطمینان از دریافت همان سطح ارزیابی از سوی دیگران، به آن نیاز دارید.
برایتان پیش آمده که یک برگه امتحانی تصحیح شده را پس گرفته باشید و از خود بپرسید: «این به چه کارم میآید؟» عدد نمره در امتحان ممکن است به شما بگوید که کجا ایستادهاید، اما اگر میخواهید بدانید چگونه پیشرفت کنید، به شما کمکی نمیکند. این فقط یک نوع بازخورد اشتباه است.
به طور کلی، سه نوع اصلی بازخورد وجود دارد که اثربخشی زیادی دارند: قدردانی، هدایت شدن و ارزیابی.
هر کدام از این بازخوردها عملکردهای متفاوتی دارند. قدردانی باعث ایجاد انگیزه و تشویق میشود، هدایت به شما کمک میکند تا پیشرفت کنید و ارزیابی به شما کمک میکند بفهمید در کجا ایستادهاید و از شما چه انتظاری میرود.
قبل از یک بازی بسکتبال، مربی ممکن است یک صحبت جدی برای شما داشته باشد، این مربی، همان شخصی است که شما را هدایت میکند. در طول مسابقه، او ممکن است با گفتن جملههایی مثل «ضربه خوبی زدی» یا «این کار را ادامه بده» شما را از کنار زمین تشویق کند. پس از بازی، او احتمالا نقاط قوت و ضعف تیم شما را ارزیابی میکند و شما متوجه میشوید که چگونه به بهترین شکل به تمرینات خود ادامه دهید.
موقعیتهای مختلف، انواع مختلف بازخورد را میطلبد. زمانی که از قبل بهترین تلاش خود را کردهاید و احساس خستگی میکنید، مهم است که از تلاش شما قدردانی شود. در این شرایط، هدایت برای انجام بهتر کارها کمک چندانی نخواهد کرد.
از سوی دیگر، زمانی که به دردسر افتادهاید و واقعا به هدایت نیاز دارید، قدردانی کردن و گفتن جملاتی مانند «کارت را خوب انجام میدهی» کمکی نمیکند. شما باید یاد بگیرید که چه نوع بازخوردی را در چه موقعیتهایی به کار ببرید.
بنابراین با نیازها و خواستههای خود هماهنگ شوید. اگر میخواهید در آینده مقالات بهتری بنویسید، از استاد خود فیدبک بخواهید. با این کار و گوش دادن به بازخورد او، میتوانید پیشرفت کنید.
باید تلاش کنید تا تشخیص اینکه به چه بازخوردی نیاز دارید را یاد بگیرید. در این صورت اثربخشی فیدبکهایی که دریافت میکنید هم بیشتر میشود.