کتاب «کار خود را نشان دهید» (2014) راهنمای شما برای شکوفا شدن و رسیدن به موفقیت است. این کتاب در مورد استفاده بهینه و نوین از شبکه به جای اتلاف وقت با شبکه سازی به روش سنتی است. این کتاب با بیان توصیههای عملی نشان میدهد که چگونه با بهره وری، شجاع و سازنده بودن و سخاوتمند بودن دیگران را مجذوب کار خود کنیم و از مزایای آن بهره ببریم.
آستین کلیون، هنرمند تجسمی و نویسنده چهار کتاب پرفروش از جمله «مثل یک هنرمند بدزدو «ادامه بده» است. کلئون درباره خلاقیت در عصر دیجیتال برای سازمانهایی مانند Pixar، Google، SXSW، TEDx و The Economist صحبت کرده است و کارهای او در نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال به چاپ رسیده است.
آنوره دو بالزاک، رماننویس فرانسوی، میگوید: « مشکل بزرگ هنرمندان این است که نمیدانند چگونه کار خود را مورد توجه قرار دهند.» معمولا هنرمندان درباره کار خود اشتیاق زیادی دارید اما متاسفانه هنر و اشتیاق خود را با دیگران به اشتراک نمیگذارند. آیا کار شما نباید خودش حرف بزند؟
استیو مارتین میگوید: «آنقدر خوب باش که نتوانند تو را نادیده بگیرند.» اما در عصر حاضر، “خوب بودن” کافی نیست! اگر میخواهید دیده شوید، باید خود را نشان دهید و در دسترس باشید.
اینجاست که اشتراکگذاری وارد میشود. بهجای زحمت کشیدن مخفیانه، در مورد کارتان صحبت کنید و روند خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. این روش علاوه بر اینکه در دیده شدن کارتان موثر است و در ایجاد مخاطب کمکتان میکند، راهی برای ایجاد دوستیهای مادام العمر و راه موثر برای گرفتن فیدبک خواهد بود.
با خواندن این کتاب متوجه میشویم که با به اشتراک گذاشتن فرآیند خود، میتوانیم از مزایای خود تبلیغی بهرهمند شویم.
شاید درباره “نابغه تنها” شنیده باشید؛ مردی که ناگهان تحت تاثیر الهامات الهی قرار گرفت و روز و شب خود را به هم وصل کرد تا ایده خود را به یک شاهکار تبدیل کند. بالاخره پس از روزها تلاش، آثار خود را با مردم به اشتراک گذاشت. “نابغه تنها” یک شخصیت افسانهای برجسته در فرهنگ غرب است. همچنین یکی از مخربترین اسطورههایی است که به عنوان نماد خلاقیت در ذهن بشر نفوذ کرده است.
اما از منظر نویسنده «نابغه تنها» دو ایراد اساسی دارد. اولا، او تصویر غلطی از یک نابغه به تصویر میکشد چون اکثر نوابغ را به عنوان مردان سفیدپوست مرده مانند انیشتین، پیکاسو یا موتزارت به تصویر میکشد. همچنین نقش شرکا، همکاران، مربیان و اطرافیان را در موفقیت افراد نابغه نادیده میگیرد. از طرفی خلاقیت را یک فعالیت ضداجتماعی به تصویر میکشد. در حالی که در واقعیت، خلاقیت یک فعالیت اجتماعی است و تقریبا همیشه نتیجه ترکیب استعداد و محیط است.
جایگزین این افسانه مخرب چیست؟ با مفهوم “منظره” آشنا شوید. مفهوم منظره اذعان دارد که ایدههای الهام گرفته شده معمولا از ذهن تنها یک فرد بیرون نمیآیند بلکه خلاقیت حاصل تلاش مشترک هنرمندان، متفکران، نظریه پردازان و متصدیان است. به همین دلیل برای رشد خلاقیت باید شروع به اشتراک گذاری ایدهها، ایجاد ارتباط و گفتگو با دیگران کرد.
اینترنت، این اشتراکگذاری را آسانتر از همیشه میکند. مهم نیست مشهور باشید یا ناشناس، استاد یا تازه کار. همه ما توانایی به نمایش گذاشتن کار خود را داریم.
در اینترنت، اغلب آماتورها نسبت به حرفهایها برتری دارند؛ آماتورها مشتاقانی همیشگی هستند که چیزی برای از دست دادن ندارند، در عین حال همه چیز برای به دست آوردن دارند و برای آزمایش کردن مشتاق هستند. آنها از اینکه اشتباه کنند یا مورد تمسخر قرار بگیرند نمیترسند.
نکته اینجاست که دنیا به سرعت در حال تغییر است و در نهایت هر یک از ما در دنیای اینترنت یک آماتور هستیم. در واقع همه ما نیاز داریم که ناشناختهها را بشناسیم و کشف کنیم.
ممکن است عجیب به نظر برسد، اما فردا صبح نگاهی به آگهی ترحیم بیندازید. همه آنها در مقطعی از زندگی خود آماتور بودند و احتمالا همه آنها به قدری مشتاق بودند که بخواهند خودشان را تغییر دهند و خود را به گونهای بسازند تا تحت هر شرایطی ادامه دهند و در سختی و آسانی مقاومت کنند.
بنابراین طرز فکر یک آماتور را در پیش بگیرید. به اشتراک گذاری در فضای باز بپردازید تا دیگران بتوانند از شکستها و موفقیتهای شما درس بگیرند. یک تریبون پیدا کنید و در مورد چیزهایی که دوست دارید صحبت کنید.
با انجام این کار، در نهایت متوجه خواهید شد که چه کاری میخواهید انجام دهید و مقصدتان کجاست. در حقیقت صدای خود را پیدا خواهید کرد. بنابراین شروع به اشتراک گذاری کنید!