جلد کتاب سرمایه گذاری با عقل سلیم

کتاب سرمایه‌گذاری با عقل سلیم

تنها راه برای کسب سود تضمینی در بازار سهام

نویسنده:
جان سی بوگل
(John C. Bogle)
مطالعه این کتاب را شروع کنید!

این کتاب یک تصویر کلی از دو گزینه مختلف سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد: صندوق با مدیریت فعال و صندوق‌های شاخصی. این خلاصه کتاب توضیح می‌دهد که چرا بهتر است به جای سرمایه‌گذاری پرریسک و پرهزینه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، پول خود را در صندوق‌های کم‌هزینه شاخصی قرار دهید.

جان سی. بوگل بنیانگذار و مدیر عامل بازنشسته گروه صندوق مشترک Vanguard یک شرکت مدیریت سرمایه آمریکایی است.

خلاصه کتاب سرمایه‌گذاری با عقل سلیم

حاوی 6 ایده کلیدی
The Little Book of Common Sense Investing
The Only Way to Guarantee Your Fair Share of Stock Market Returns
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب سرمایه گذاری با عقل سلیم

چرا صندوق‌های شاخصی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مانند شکلات هستند: انواع مختلفی دارند و مدام یک مدل جدید هم معرفی می‌شود. چگونه باید از بین این همه گزینه متنوع بهترین گزینه را انتخاب کنید؟

یکی از راه‌ها، انتخاب مسیر کم‌ریسک است. یعنی سرمایه خود را همراه با سایر افراد در صندوقی کم‌ریسک با تنوع بالا بگذارید که در بازارهای آشفته ضرر نکنید. یا می‌توانید صندوق‌هایی با ریسک و پاداش بالا را انتخاب کنید. در اینجا دو اتفاق رخ می‌دهد: یا ثروتمند می‌شوید یا همه چیز را از دست می‌دهید.

تعدد گزینه‌ها ممکن است گیج کننده باشند و بدترین اتفاق این است که با پولی که به سختی به دست آورده‌اید تصمیمی اشتباه بگیرید. این کتاب یک مورد ساده از سرمایه‌گذاری مشترک را پیشنهاد می‌دهد: صندوق‌های شاخصی. این کتاب توضیح می‌دهد که چرا همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مثل هم نیستند، و چرا صندوق‌های شاخصی تنها راه ارزان، بدون کارمزد و با کمترین هزینه مدیریتی هستند.

ایده کلیدی 1

1صندوق‌های فعال گران هستند و عملکرد ضعیفی هم دارند

آیا تا به حال در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ اگر چنین است، شاید متوجه شده باشید که ارزش‌گذاری سهام کار سختی است. به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند مستقیماً در سهام سرمایه‌گذاری نکنند، بلکه پول خود را در صندوق‌هایی با مدیریت فعال قرار دهند. در این حالت پول تعداد زیادی سرمایه‌گذار جمع‌آوری می‌شود و سپس توسط یک مدیر تخصصی صندوق در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود که به طور مرتب پرتفوی سهام را با توجه به وضعیت فعلی ارزیابی و اصلاح می‌کند.

متأسفانه، این نوع سرمایه‌گذاری خطرناک است. چرا؟ زیرا هزینه‌های سرمایه‌گذاری در چنین صندوقی بسیار بالا است. به عنوان یک سرمایه‌گذار، کمیسیون کارگزاری، کارمزد مدیر صندوق و غیره را می‌پردازید. این کارمزدها بخش بزرگی از سود مورد انتظار شما را تشکیل می‌دهد. اگر صندوق‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته باشند، ممکن است به این هزینه‌ها اهمیت ندهید. اما در بلندمدت، وجوهی که به طور فعال مدیریت می‌شوند احتمالاً سود کمتری نسبت به کل بازار سهام برای شما به همراه خواهند داشت. چطور؟ به عنوان مثال، سفته‌بازی در قیمت سهام یک استراتژی پایدار نیست. ممکن است فکر کنید که یک صندوق می‌تواند با خرید سهام در زمانی که قیمت کمتر از ارزش ذاتی است و فروش آن در زمانی که قیمت بالا است، سودهای هنگفتی ایجاد کند، اما در بلندمدت این استراتژی نمی‌تواند درآمد بالایی ایجاد کند. درآمد اصلی این صندوق‌ها، برخلاف چیزی که ادعا می‌کنند، به رشد کلی بازار وابسته است.

اگر این مساله را به هزینه‌های بالای صندوق‌ اضافه کنید، نتیجه این است که صندوقی که به طور فعال مدیریت می‌شود، سود کمتری را نسبت به صندوق‌های غیرفعال شاخصی که صرفاً عملکرد کلی بازار را منعکس می‌کنند، ایجاد می‌کنند. در واقع، اگر در سال 1980 در یک صندوق فعال سرمایه‌گذاری کرده بودید، تا سال 2005 به دلیل کارمزدها، 70 درصد کمتر نسبت به صندوق غیرفعال سود می‌کردید!

ایده کلیدی 2

2تعداد کمی از صندوق‌ها عملکرد خوبی دارند و هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ها به عملکرد خود ادامه دهند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3اکثر مردم در صندوق‌های فعال سرمایه‌گذاری می‌کنند بدون اینکه از همه پیامدهای آن مطلع باشند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4بیشتر دارایی‌ خود را در صندوق‌های شاخصی ایمن و کم‌هزینه قرار دهید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5ارزان‌ترین صندوق شاخص را انتخاب کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6مراقب صندوق‌های تازه تاسیس باشید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
نظرات و دیدگاه‌های شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب‌های مشابه
اثر هنری کیسینجر، اریک اشمیت و دانیل‌هاتنلوچر
اثر دنیل کانمن
اثر والتر آیزاکسون
لوگوی اکوتوپیا کامل