این کتاب که در سال 2017 نوشته شده که راهنمایی است استراتژیک برای درگیرکردن مخاطب، جلب توجه و البته فروش محصولات از طریق بازاریابی محتوا. این کتاب حاصل سالها تجربه در بازاریابی دیجیتال است و به ما راهکارهایی عملی برای خلق محتوا ارائه کرده است.
این کتاب برای چه کسانی مفید است؟
میرا کوتاند متخصص استراتژی بازاریابی آنلاین است که به کارآفرینان و کسب و کارها مشاوره میدهد. وبلاگ او به آدرس meerakothand.com بسیار پربازدید است.
راهنمای عملی برای ایجاد محتوای جذاب
میگویند محتوا پادشاه است. برای یک وبلاگنویس توانمند هم هیچ مقامی بالاتر از این وجود ندارد. اما یک سوال در مورد تولید محتوا وجود دارد، به خصوص برای کسانی که تازه وارد این بازی شدهاند: راز تولید محتوای جذاب چیست؟
خوشبختانه، تولید محتوای جذاب و در نهایت سودآور، یک فن آموختنی است.
یک داستان کهن وجود دارد که میگوید دادن ماهی به یک انسان گرسنه، برای یک روز او را سیر میکند، اما آموزش ماهیگیری تا آخر عمر او را سیر خواهد کرد. رویکرد این کتاب هم همین است. به جای لقمههای خوشمزه و آسان، در اینجا به جزئیاتی خواهیم پرداخت که به ما امکان میدهد بر این حرفه تسلط پیدا کنیم.
این کتاب قرار است به شما کمک کند که در بین هزاران وبلاگ موجود، بالاترین جایگاه را کسب کنید و در یک کلام، بهترین باشید.
هر تولید کننده محتوایی دوست دارد که بتواند از طریق نوشتن امرار معاش کند. اما برای کسب درآمد، شما به مخاطب نیاز دارید. یعنی قبل از هر چیز باید به این فکر کنید که چطور به مخاطبها دسترسی پیدا کنید. برای این کار لازم است ارزش پیشنهادی و هدف وبلاگ خود را تعریف کنید.
ارزش پیشنهادی یعنی وبلاگ شما دارد به چه کسی کمک میکند، در حالی که هدف با این سوال تعریف می شود که چرا اصلا چنین وبلاگی وجود دارد. شاید مثلا بگویید که هدف شما کمک به زنان برای برنامه ریزی وعدههای غذایی است. این پاسخ، ارزش پیشنهادی و هدف شما است.
اما بیایید همین تعریف را هم محدودتر کنیم. شاید مخاطب شما همه زنان نباشند. شاید مخاطب شما مادرانی باشند که در خانه میمانند و میخواهند یاد بگیرند که چگونه غذای سالم با بودجه کم بپزند.
وقتی مشخص کردید که میخواهید برای چه کسی بنویسید، وقت آن است که یک سوال دیگر بپرسید: در زندگی مخاطب خود میخواهید چه تغییری ایجاد کنید؟ یک راه مفید برای فکر کردن در مورد این سوال، استفاده از مدل Driver of Change یا DOC است.
این مدل راهی برای نمایش وضعیت مخاطبان شما، قبل و بعد از درگیر شدن با یک محتوا نشان میدهد. به این فکر کنید که اگر مخاطب از توصیههای شما پیروی کند، در حالت ایده آل چه چیزی در زندگی آنها تغییر خواهد کرد؟
در این روش سه عامل وجود دارد که باید در نظر بگیرید: خوانندگان شما چه مشکلی دارند، چه احساسی دارند و به چه فکر میکنند؟
مثلا بیایید همین کتاب را بررسی کنیم. قبل از اینکه این کتاب منتشر شود، خوانندگان میخواستند برای وبلاگ خود ایده پیدا کنند. آنها احساس میکردند که گم شدهاند و متقاعد شده بودند که وبلاگشان موفق نخواهد بود. اما پس از خواندن این کتاب، فهمیدند چگونه وقت و تلاش خود را متمرکز کرده و نسبت به تولید محتوا، احساسی مثبت داشته باشند.
در مرحله بعد، باید دستههایی را تعریف کنید که به شما کمک کنند طرز فکر و احساس خوانندگان خود را تغییر دهید. شما میتوانید تا هفت دسته مطلب داشته باشید. مثلا اگر هدف وبلاگ شما کمک به زندگی مالی جوانان است، ممکن است به دستههایی مانند «سرمایه گذاری»، «پس انداز» و «بودجهبندی» فکر کنید.
یک پاسخ
باید هدف جذاب داشته باشیم و برنامه ای بنویسیم و به آن پایبند باشیم تا برند خود را با لحن خود بسازیم.