جلد کتاب انسان چارچوب ساز

کتاب انسان چارچوب‌ ساز

توانمندی بشر در عصر تکنولوژی و آشفتگی

نویسندگان:
کنت کوکیر، ویکتور مایر-شونبرگر و فرانسیس دو وریکورت
(Kenneth Cukier, Viktor Mayer-Schönberger and Francis de Véricourt)
2 نفر در حال مطالعه این کتاب هستند.

کتاب انسان چارچوب‌ساز (2021)، با نگاهی از بالا به مسائل جاری جهان، از بیماری‌های همه‌گیر تا قطبی‌سازی سیاسی، راه‌حلی آینده‌نگرانه ارائه می‌دهد. این راه‌حل در «چارچوب‌بندی» نهفته است؛ یعنی عمل آگاهانه یا ناخودآگاهِ نگریستن به جهان از طریق لنزی خاص. با شناسایی و بازاندیشی در مورد قاب‌هایی که استفاده می‌کنیم، می‌توانیم نگرش خود را نسبت به جهان، بهینه کرده و در مواجهه با چالش‌های بزرگ اجتماعی، اقتصادی و علمی، خود را توانمند سازیم.

کنت کوکیر روزنامه‌نگار و سردبیر ارشد در مجله اکونومیست است. او نویسندگی مشترک کتاب پرفروش «کلان‌داده» (Big Data) را در کارنامه خود دارد و مجری پادکست علمی و فناوری Babbage هم هست.

ویکتور مایر-شونبرگر، استاد دانشگاه آکسفورد در مؤسسه اینترنت آکسفورد است. او به عنوان عضو شورای دیجیتال آلمان به آنگلا مرکل مشاوره می‌داد و با کنت کوکیر در تألیف کتاب «کلان‌داده» همکاری کرده است.

فرانسیس دو وریکورت، استاد علوم مدیریت و مدیر مرکز تصمیم‌گیری، مدل‌ها و داده‌ها در دانشکده مدیریت و فناوری اروپا در برلین است.

خلاصه کتاب انسان چارچوب‌ ساز

حاوی 7 ایده کلیدی
Framers
Human Advantage in an Age of Technology and Turmoil
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب انسان چارچوب ساز

به سال ۲۰۱۶ برگردید. آیا به یاد دارید که کالین کپرنیک، بازیکن تیم فوتبال آمریکایی سان فرانسیسکو فورتی ناینرز، هنگام پخش سرود ملی آمریکا برای اعتراض به خشونت پلیس و نژادپرستی زانو زد؟

عمل کپرنیک همه را به گفتگو واداشت. برخی آن را به‌عنوان شکلی از اعتراض مسالمت‌آمیز و آرام دیدند، در حالی که دیگران آن را به‌عنوان یک بی‌احترامی تلقی کردند. هر یک از این دیدگاه‌ها در مورد اقدام کپ‌نیک یک «چارچوب ذهنی» است؛ یعنی زاویه دید خاصی برای نگاه کردن به جهان. چارچوب‌های ذهنی نحوه‌ی تفسیر ما از معنای یک موضوع را تغییر می‌دهند. برای مثال، برابری نژادی یک چارچوب ذهنی است؛ و همین‌طور خود نژادپرستی.

برای بیشتر مردم، چارچوب‌بندی به‌طور ناخودآگاه انجام می‌شود. اما نباید این‌گونه باشد! در واقع، آینده ما به توانایی ما در بهبود و فعالانه چارچوب‌بندی کردن بستگی دارد. این همان چیزی است که این کتاب به آن می‌پردازد.

ایده کلیدی 1

1قدرت چارچوب‌بندی، کلید حل مشکلات آینده

از زمان کشف آنتی‌بیوتیک‌ها در سال ۱۹۲۸، این داروها جان‌های بی‌شماری را نجات داده‌اند. اما استفاده گسترده از آن‌ها باعث یک پیامد غیرمنتظره و هولناک شده است: برخی از باکتری‌ها به این داروها مقاوم شده‌اند. این بدان معناست که اکنون افراد زیادی بر اثر عفونت‌هایی که زمانی قابل‌درمان بودند، جان خود را از دست می‌دهند.

برای جایگزینی این آنتی‌بیوتیک‌های بی‌اثر، نیاز مبرمی وجود داشت، اما دانشمندان در یافتن آن‌ها موفقیتی نداشتند. مولکول‌های جدیدی که مشابه آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی بودند ممکن بود برای مدتی کار کنند، اما باکتری‌ها به‌سرعت به آن‌ها نیز مقاوم می‌شدند و آن‌ها را بی‌فایده می‌کردند.

خوشبختانه، رجینا بارزیلای، استاد هوش مصنوعی در MIT، ایده‌ای برای چارچوب‌بندی این مسئله به شکلی متفاوت داشت. او با این کار، بر یک ابرقدرت منحصر به‌ فردِ انسان تأکید کرد. چارچوب جدید بارزیلای این بود: «چه می‌شود اگر برای شناسایی موادی که باکتری‌ها را می‌کشند، تلاش کنیم؛ نه فقط بازآفرینی مولکول‌هایی که شبیه آنتی‌بیوتیک‌ها هستند؟»

با پیگیری این سوال، بارزیلای و تیمش یک الگوریتم کامپیوتری را آموزش دادند تا در میان مجموعه‌ای از مولکول‌ها جستجو کند و قاتلان بالقوه باکتری‌ها را شناسایی کند. در اوایل سال ۲۰۲۰، آن‌ها موفق به کشف چنین مولکولی شدند؛ مولکولی که اکنون با نام «هاليسین» شناخته می‌شود و پتانسیل درمان بیماری‌های مقاوم به دارو را دارد.

بارزیلای با بازتعریف مشکل مقاومت باکتریایی نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها و ترکیب آن با قدرت هوش مصنوعی، یک مشکل دشوار را حل کرد. با این حال، در پی این کشف، روزنامه‌ها آن را پیروزی هوش مصنوعی و نه پیروزی بشر اعلام کردند.

آن تیترها مهم‌ترین بخش داستان را نادیده گرفتند: چارچوب‌بندیِ بارزیلای. تا آن زمان، محققان موضوع را با چارچوب توسعه‌ی داروهای متعارف تعریف کرده بودند. این بارزیلای و تیمش بودند که چارچوب جدید را ارائه دادند، ترکیبات را برای آموزش رایانه انتخاب کردند و از دانش زیست‌شناسی خود برای تأیید پتانسیل هاليسین استفاده کردند.

هوش مصنوعی می‌تواند تصمیمات بی‌طرفانه و عینی بگیرد، اما نمی‌تواند چارچوب‌بندی کند.

این بدان معناست که نمی‌توانیم برای حل همه‌ی مشکلات آینده‌ی خود به کامپیوترها تکیه کنیم. اما به همان اندازه هم نمی‌توانیم فقط به قوه‌ شهود انسانی تکیه کنیم. تصمیماتی که صرفا با احساسات هدایت می‌شوند، منجر به فجایعی مانند پوپولیسم و «فرهنگ حذف» (cancel culture) می‌شوند.

در عوض، راه‌حل این است که از قدرت انسان در «چارچوب‌بندی» استفاده کنیم. چارچوب‌بندی به ما امکان می‌دهد تا بزرگ‌ترین چالش‌های خود (مانند تغییرات آب‌وهوایی، بیماری‌های همه‌گیر و سرکوب خشونت‌آمیز) را از زاویه‌ی جدیدی ببینیم. و با نگاهی متفاوت به این مسائل، شاید سرانجام بتوانیم آن‌ها را حل کنیم.

ایده کلیدی 2

2چارچوب‌ها هر جنبه‌ای از زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3استدلال‌های منطقی به ما کمک می‌کنند که بهتر چارچوب‌بندی کنیم

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4احتمالات متقابل به ما امکان می‌دهند تا واقعیت‌های جایگزین را در نظر بگیریم

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5محدودیت‌ها به شکل مفیدی تعداد چارچوب‌های ممکن را محدود می‌کنند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6با توجه به موقعیت موجود، یک استراتژی چارچوب‌بندی مجدد انتخاب کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 7

7تکثر چارچوب‌ها، پیشرفت فردی، سازمانی و اجتماعی را تضمین می‌کند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

هر زمان که به مسئله‌ای فکر می‌کنیم یا آن را از دیدگاه خاصی می‌بینیم، در حال انجام عملی به نام چارچوب‌بندی هستیم.

چارچوب‌ها از سه مؤلفه تشکیل شده‌اند: علیت، احتمالات متقابل و محدودیت‌ها

ما می‌توانیم هر یک از این‌ها را برای بهبود، بازسازی و ایجاد چارچوب‌ها دستکاری کنیم. برای همه‌ ما ضروری است که به چارچوب‌بندهای بهتر و دقیق‌تری تبدیل شویم تا بتوانیم چالش‌های پیچیده‌ آینده را حل کنیم.

 

توصیه عملی:

جهان همیشه آماده پذیرش چارچوب‌های جدید نیست. به عنوان مثال خودروهای برقی بعد از محبوبیت زیاد، از مد افتادند ولی با تاسیس تسلا، این خودروها بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفتند. تسلا تا حدی به دلیل زمان‌بندی مناسب موفق شد. موتورهای الکتریکی، فناوری باتری و کامپیوترها همگی بهبود یافته بودند و عموم مردم شروع به دیدن خودروهای بنزینی به‌عنوان محصولات ناسازگار با محیط زیست کرده بودند.

هنگام بررسی یک چارچوب جدید، اطمینان حاصل کنید که شرایط تغییر کرده است؛ به‌طوری که جهان آماده پذیرش چارچوب شما و تمام اهداف و ویژگی‌های همراه آن باشد.

 

 

نظرات و دیدگاه‌های شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب‌های مشابه
اثر سیلویا پلات
اثر دیوید گرن
اثر هانا آرنت
اثر استیون لویت و استفان دابنر
لوگوی اکوتوپیا کامل