جلد کتاب بافت

کتاب بافِت

پیدایش یک سرمایه‌دار آمریکایی

نویسنده:
راجر لوونشتاین
(Roger Lowenstein)
3 نفر در حال مطالعه این کتاب هستند.

کتاب بافت (1995) داستان وارن بافت را روایت می‌کند، از آغاز زندگی ساده او به عنوان یک پسر بچه به عنوان پخش کننده روزنامه واشنگتن پست تا موفقیت او به عنوان یکی از بزرگترین سهامداران همین روزنامه. البته، این همه داستان نیست. امروزه، وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد جهان و یکی از بزرگترین خیرین تاریخ است. با مطالعه این کتاب متوجه خواهید شد که او چگونه به این‌جا رسید و چگونه معجون جادویی و منحصر به فرد خود را از سخت‌کوشی، ثبات و صرفه‌جویی آفرید.

راجر لوونشتاین روزنامه‌نگار و فارغ‌التحصیل دانشگاه کرنل است که نوشته‌هایش در مجله نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال منتشر می‌شود. کتاب‌های او شامل عناوین پرفروش پایان وال استریت و بانک آمریکا: مبارزه حماسی برای ایجاد فدرال رزرو است.

خلاصه کتاب بافِت

حاوی 6 ایده کلیدی
Buffett
The Making of an American Capitalist
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب بافت

داستان زندگی یک سرمایه‌گذار افسانه‌ای

در کنار بیل گیتس و مارک زاکربرگ، وارن بافت یکی از شناخته شده‌ترین میلیاردرهای جهان است. «حکیم اوماها» با مشخصاتی مثل سادگی و سبک زندگی وطن‌پرستانه خود (پرداخت منظم مالیات و پوشیدن کت و شلوارهای کمی ‌کهنه) مرد بسیار محبوبی است، حتی برای کسانی که تمایل چندانی به دنبال کردن ثروتمندان ندارند.

اما وارن بافت کیست؟

این سوالی است که در این کتاب به آن پاسخ می‌دهیم. ما بافت را از بزرگ‌شدن در اوماها، از روزهای اولیه کاری، تا سال‌هایی که به‌عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته شد، دنبال می‌کنیم و نگاهی اجمالی به روش سرمایه‌گذاری منحصربه‌فردی که او در طول زندگی تجاری‌اش دنبال کرد خواهیم انداخت.

ایده کلیدی 1

1موضوع اصلی ذهن وارن بافت، پول بود

وارن ادوارد بافت در 30 آگوست 1930 در خانواده ‌هاوارد و لیلا بافت متولد شد، در زمانی که بسیاری از خانواده‌ها با آینده نامعلومی‌ روبرو بودند.

وارن در دوران کودکی و در زمان رکود بزرگ، ارزش پول را درک کرد.

در سال 1932، هنگامی‌ که رکود در اوماها (شهر زادگاه وارن) رخ داد، پدرش شغل خود را به عنوان فروشنده اوراق بهادار در بانک محلی از دست داد. اما پدرش سخت‌کوش بود و به زودی شرکت خود را با فروش سهام و اوراق قرضه امن و کم‌ریسک راه‌اندازی کرد.

درآمد پدر ناچیز بود. آن‌ها می‌توانستند غذای کمی‌ بخرند که مادر وارن، اغلب سهم خود را به‌ هاوارد می‌داد تا او غذای کافی بخورد. این دوران سخت، تاثیر ماندگاری بر وارن بافت گذاشت و تمایل او به امنیت و ثباتی را که با پول می‌توان خرید، تقویت کرد. حتی با وجود اینکه کسب‌وکار پدر در شش سالگی وارن موفق شد، او هرگز آن سال‌های سخت اولیه را فراموش نکرد.

طولی نکشید که علاقه وارن به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی آشکار شد.

او همیشه مشتاق دیدن دفتر پدرش بود. وقتی وارن ده ساله بود، ‌هاوارد او را به یک سفر کاری هیجان‌انگیز به نیویورک برد، آنجا از بورس اوراق بهادار بازدید کردند. یک سال بعد، زمانی که وارن یازده ساله بود، اولین سود خود را با خرید و فروش سهام همراه با خواهرش، دوریس، به دست آورد.

وارن برای خرید این سهام، کارهای زیادی انجام داده بود، مانند پرسه زدن در زمین گلف برای جمع‌آوری توپ‌های گلف گمشده و سپس فروش آن‌ها به مالک.

وارن در سن 14 سالگی مسئول پخش پنج روزنامه بود. هر روز صبح زود از خواب بیدار می‌شد، روزنامه را تحویل می‌داد و هزینه اشتراک را جمع‌آوری می‌کرد. او با پس‌انداز هر سنت که به دست آورد، 40 هکتار زمین را به قیمت 1200 دلار خرید. وارن در آن زمان او هنوز پانزده‌ ساله نشده بود.

البته وارن به مدرسه هم بی توجه نبود. او جز سه درصد برتر کلاس شد و در مدرسه مالی و بازرگانی وارتون در پنسیلوانیا ثبت نام کرد، جایی که عشق او به پول رشد کرد.

ایده کلیدی 2

2بافت در مدرسه کسب‌وکار کلمبیا، با مربی خود آشنا شد و کار سرمایه‌گذاری خود را آغاز کرد

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3بافت در 26 سالگی به نبراسکا بازگشت و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرد

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4بافت در سال 1962 وارد شرکت معروف خود (برکشایر‌هاتاوی) شد

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5ثروت بافت در دهه 1980 به طرز چشمگیری افزایش یافت

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6بافت علیرغم ثروت زیادش، یک میلیاردر کلیشه‌ای در وال استریت باقی نماند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

وارن بافت با کمک استاد خود، بنجامین گراهام، تفاوت مهم بین ارزش واقعی یک شرکت و قیمت آن را آموخت. استعداد او برای تشخیص این تفاوت، همراه با امتناع از تسلیم شدن در برابر روندها و درک دقیق اعداد، چیزی است که به بافت اجازه داد تا ثروتی بیش از 66 میلیارد دلار به دست آورد.

نظرات و دیدگاه‌های شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگوی اکوتوپیا کامل