جلد کتاب مثل همیشه

کتاب مثل همیشه

راهنمای آن چیزی که هرگز تغییر نمی‌کند

نویسنده:
مورگان هاوزل
(Morgan Housel)
مطالعه این کتاب را شروع کنید!

کتاب مثل همیشه (2023) به شما کمک می‌کند چیزهایی را که همیشه ثابت می‌مانند کشف کنید و از آن‌ها در دنیایی که همیشه در حال تغییر است استفاده کنید. در این کتاب در مورد ارزیابی ریسک، داستان‌های جذاب، مثال‌های بامزه و توصیه‌های عملی برای استفاده از فرصت‌ها در زندگی‌، و نه فقط از نظر مالی، صحبت می‌شود.

مورگان هاوزل روزنامه‌نگار مالی، سرمایه‌گذار و مشاور است. او دو بار برنده جایزه اول کسب و کار از انجمن ویراستاران و نویسندگان تجاری آمریکا شده است. از دیگر نوشته‌های او می‌توان به فیلم پرفروش روانشناسی پول اشاره کرد.

خلاصه کتاب مثل همیشه

حاوی 7 ایده کلیدی
Same as Ever
A Guide to What Never Changes
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب مثل همیشه

خردمندی در تغییرات بزرگ زندگی

از تحولات جهانی تا تغییر هنجارهای اجتماعی، به نظر می‌رسد دنیای امروز دائما در حال تغییر است. حقیقت را بگوییم، گاهی این تغییر می‌تواند بسیار ترسناک باشد. اما در مواجهه با این اضطراب، گاهی فراموش می‌کنیم که در این هرج و مرج، چیزهایی هم وجود دارند که همیشه ثابت می‌مانند.

این کتاب در مورد آنچه که مردم در مورد عدم اطمینان باور دارند حرف می‌زند و این صحبت را با بررسی تاریخ، روانشناسی، علم مالی و موارد دیگر اثبات می‌کند. نویسنده این کتاب از نحوه واکنش مردم به رونق و رکود مالی می‌گوید تا آنچه که واقعا آدم‌ها را شاد می‌کند، درس‌های کوتاهی از تاریخ که امروز هم می‌توانند به اندازه 1000 سال پیش مفید باشند. زیرا در حالی که فناوری‌ و سیاست تغییر می‌کنند، رفتار انسان به طرز شگفت‌آوری همیشه ثابت می‌ماند.

درک این مسائل به شما قدرت می‌دهد تا تصمیمات بهتری بگیرید، چه در مورد کار و چه در مورد زندگی.

ایده کلیدی 1

1سرنوشت شکننده است

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه مقدار از تاریخ به خاطر یک اتفاق کوچک به طور کامل تغییر کرده است؟ یا مثلا چگونه یک طوفان، یک تصمیم کوچک، یا یک خواب پریشان ممکن است تاریخ را در جهتی کاملا متفاوت بچرخاند؟

وقتی نگاهی دقیق به تاریخ بیندازید، شواهد شگفت‌انگیزی پیدا خواهید کرد که نشان می‌دهد سرنوشت جهان اغلب به یک نخ بند است.

نبرد لانگ آیلند را در نظر بگیرید. در اوت 1776، ارتش جورج واشنگتن شکست بزرگی را در برابر بریتانیا متحمل شد. نیروهای واشنگتن توسط ناوگان عظیم دریایی بریتانیا مجبور به عقب نشینی شدند. اگر انگلیسی‌ها می‌توانستند از رودخانه شرقی عبور کنند، می‌توانستند کل ارتش واشنگتن را به دام بیاندازند و جایی برای فرار باقی نمی‌گذاشتند.

اما آن روز، باد می‌وزید. آن روز باد در جهت مخالف می‌وزید و به ارتش واشنگتن فرصت داد تا دوباره سازماندهی شود. سربازان واشنگتن یک روز دیگر هم زنده ماندند و در نهایت در نبرد استقلال پیروز شدند. این شرایط آب و هوایی در یک لحظه حیاتی، مسیر مبارزه آمریکا برای آزادی را تغییر داد.

فکر کردن به اینکه چه تعداد از نتایج تاریخی فقط به شانس محض بستگی داشته‌اند، خیلی عجیب است. حتی در زندگی شخصی خود، ممکن است داستان‌هایی خنده دار و گاه غم انگیز را مشاهده کرده باشید که مسیر زندگی شما را تغییر داده‌اند.

مورگان هاوزل این درس را از طریق یک تجربه شخصی تلخ آموخت. در سال 2001، هاوزل اسکی بازی می‌کرد. او و دو دوست صمیمیش، برندان و برایان، در زمین‌های خطرناک خارج از پیست با هم اسکی می‌کردند. یک روز صبح، آن‌ها از یک بهمن کوچک جان سالم به در بردند. بعد از ظهر همان روز، برندان و برایان با هم بیرون رفتند. هاوزل، بدون هیچ دلیل خاصی تصمیم گرفت در خانه بماند ولی برندان و برایان هرگز برنگشتند. آن‌ها در یک بهمن عظیم کشته شدند.

تا به امروز، هاوزل می‌گوید که تصمیم او برای ماندن در خانه، شانس محض بوده است. شما چقدر خوش‌شانسی در زندگی خود داشته‌اید؟

رویدادهای بزرگ زندگی می‌توانند به‌خاطر چیزهایی کوچک و غیرقابل پیش بینی رخ بدهند که هیچ کس به آن‌ها فکر هم نمی‌کرد. تغییرات بزرگ زندگی می‌تواند ناشی از تصادفات یا نادیده گرفتن چیزهایی مبهم باشد. به همین دلیل است که پیش‌بینی آینده بسیار سخت است. وقتی صحبت از آینده می‌شود، بهتر است انتظار چیزهایی غیرمنتظره را داشته باشید.

اما یک نکته مهم وجود دارد: در حالی که پیش‌بینی رویدادها غیرممکن است، پیش‌بینی رفتار انسان‌ها قابل پیش‌بینی است. صرف نظر از تغییرات بیرونی، افراد تمایل دارند به ناراحتی، ترس و عدم اطمینان به شکلی قابل پیش بینی پاسخ دهند. خبر خوب این است که شما می‌توانید این رفتارهای قابل پیش‌بینی را یاد بگیرید.

ایده کلیدی 2

2بزرگترین ریسک، نادیده گرفتن ریسک است

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3توقعات پایین، کلید خوشبختی است

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4یقین، قاتل دقت است

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5داستان‌ها بر روی آمار تاثیر می‌گذارند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6لاک پشت و خرگوش

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 7

7تجربیات متفاوت

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

غیرقابل پیش‌بینی‌بودن زندگی می‌تواند ناراحت کننده باشد. اما تاریخ نشان می‌دهد که رفتار انسان به طور شگفت‌انگیزی در طول دوره‌های پرفراز و نشیب بی تغییر است. درک انگیزه‌ها و الگوهای روان‌شناختی ثابت، به درک بهتر جهان همواره در حال تغییر کمک می‌کند.

پیش‌بینی‌های مربوط به آینده به جای قطعیت، احتمالات را بیان می‌کنند. اما در زندگی روزمره، ما تمایل داریم که دقت را فدا کنیم تا شک و تردید را از بین ببریم. ما همچنین فراموش می‌کنیم که آمار، هرگز داستان کامل را نشان نمی‌دهد. رویدادهای مهم تاریخی، سیاسی و مالی می‌توانند وابسته به تغییرات خالص یا احساسات ناپایدار باشند. گاهی اوقات، داستان‌هایی که برای خودمان تعریف می‌کنیم، می‌توانند قدرتمندتر از واقعیت‌های عینی باشند.

هنگامی که قبول می‌کنیم تنها مسأله قابل اطمینان در جهان عدم‌ قطعیت است، می‌توانیم به جای پیش‌بینی‌های دقیق، بر مطالعه رفتارهای انسانی تمرکز کنیم. آینده همیشه یک راز باقی می‌ماند، اما ذات انسان تغییر نخواهد کرد.

نظرات و دیدگاه‌های شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب‌های مشابه
لوگوی اکوتوپیا کامل