جلد کتاب قانون80/20

کتاب قانون 80/20

راز دستیابی به بیشترین نتایج با کمترین تلاش

نویسنده:
ریچارد کخ
(Richard Koch)
5 نفر در حال مطالعه این کتاب هستند.

کتاب قانون 80/20 (1997) به عنوان یکی از 25 کتاب برتر تجارت قرن بیستم توسط GQ انتخاب شد. این کتاب در مورد اصل 80/20 است که می‌گوید 80 درصد نتایج تنها با 20 درصد تلاش ایجاد می‌شود. این پدیده پیامدهای بسیار مهمی در زندگی دارد، زیرا به شناسایی مهم‌ترین عوامل در هر موقعیتی کمک می کند.

ریچارد کخ مشاور سابق مدیریت بود که در سال 1990 خود را بازنشسته کرد تا به نوشتن رو بیاورد. او 18 کتاب از جمله قوانین قدرت، زندگی در راه 80/20 و سوپرکانکت را تالیف کرده است. او با موفقیت اصل 80/20 را در زندگی شخصی خود به کار می‌برد.

کالکشن‌های حاوی این کتاب

خلاصه کتاب قانون 80/20

حاوی 9 ایده کلیدی
The 80/20 Principle
The Secret to Achieving More with Less
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب قانون 80/20

چگونه از زمان خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم؟

در دنیای پرشتاب امروزی، بسیاری از ما مجبوریم هر روز به کارهای طولانی و غیرممکن بپردازیم. ممکن است ما مصمم به اتمام کارهایمان، به سرعت وارد عمل شویم و اولین وظیفه را دست بگیریم، ولی خیلی زود متوجه می‌شویم که دو کار مهم دیگر پیش آمده که آن‌ها هم باید انجام شوند.

به طور مشابه، شرکت‌ها هم خود را غرق در وظایف متعدد می‌بینند و سعی می‌کنند به چندین بازار با انبوهی از محصولات متنوع ورود کنند و مثل یک دلقک در یک سیرک سر و صدا کنند تا توجه مردم را به خود جلب کنند. در این شرایط شلوغ، مهم‌ترین چیز این است که بدانیم کدام کار مهم‌تر است و اول از همه باید انجام شود.

به همین دلیل است که درک یک اصل ساده، اما بسیار قدرتمند به اسم 80/20 بسیار مهم است. این عدم تعادل بین تلاش و پاداش به شما کمک می‌کند از زمان خود در به نحو احسن استفاده کنید. علاوه بر این، ثابت شده که این اصل به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با روشی جدید به موفقیت برسند: کسب موفقیت نه با انجام کار بیشتر، بلکه با انجام کار کمتر!

در نهایت، می‌توانید این اصل را در زندگی شخصی خود هم اعمال کنید تا شادی و رضایت خود را افزایش دهید. فقط کافی است با طرز فکر 80/20 آشنا شوید تا بتوانید جلوی اتلاف وقت و انرژی و سرمایه خود را بگیرید.

ایده کلیدی 1

1معمولا بیشترین سهم از نتایج خروجی توسط بخش کوچکی از کار ورودی حاصل می‌شود

آیا تا به حال پیش آمده که به پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید نگاه کنید و متوجه شوید که بیشتر کار شما درست قبل از رسیدن آخرین ضرب‌الاجل انجام می‌شود؟ مثلا بارها پیش آمده که متوجه شدیم در چند روز آخر مانده به زمان تحویل پروژه، بیشتر از هفته‌های گذشته کار پیش می‌رود.

عدم تعادل‌های مشابه بین تلاش انجام‌شده و پاداش دریافتی را می‌توان در موقعیتهای مختلف مشاهده کرد. به عنوان مثال، بسیاری از کسب‌و‌کارها دریافته‌اند که 20 درصد از محصولات آن‌ها در واقع 80 درصد از سودشان را ایجاد می‌کنند.

به همین ترتیب، 20 درصد از رانندگان عامل 80 درصد از تصادفات هستند. اکثر رانندگان با احتیاط رانندگی می‌کنند، در حالی که اقلیت کوچک بی‌احتیاطی هستند که باعث اکثر تصادفات می‌شوند. این پدیده، همان اصل 80/20 است: تقریبا 80 درصد از نتایج کار، توسط 20 درصد تلاش انجام شده تولید می‌شود.

چرا این نسبت متعادل نیست؟ زیرا هر عامل، تاثیر یکسانی بر نتیجه نهایی ندارد. در واقع، علت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. گروه اقلیت، که تاثیر زیادی بر نتایج دارند.
  2. گروه اکثریت که تاثیر خیلی کمی دارند.

همین اتفاق شکاف 80/20 را ایجاد می‌کند. باید توجه داشت که قانون 80/20 یک ساده‌سازی است و در واقعیت این نسبت متفاوت می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، شاید در مورد کار شما، نسبت واقعی 70/30 یا 99.9/0.01 باشد. حتی ممکن است جمع اعداد به صد هم نرسد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 1997 نشان داد که از 300 فیلم تولید شده در سال، تنها چهار فیلم (1.3 درصد) 80 درصد از فروش بلیت را ایجاد کردند.

همانطور که می‌بینید، مثال‌های اصل 80/20 را می‌توان در موقعیت‌های مختلف پیدا کرد و درک این قاعده می‌تواند خیلی برای ما مفید باشد.

ایده کلیدی 2

2مردم به طور طبیعی براساس اصل 80/20 فکر نمی‌کنند زیرا ذهن ما توقع دارد که با انصاف و تعادل روبرو شود

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3اصل 80/20 می‌تواند به شما کمک کند تا روند کاری خود را بهبود ببخشید و نتایج بهتری بگیرید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4برای افزایش سود کسب‌وکار از اصل 80/20 استفاده کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5برای موفقیت در کسب‌وکار خود، پیچیدگی را کاهش دهید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6شما می‌توانید اصل 80/20 را در هر جنبه‌ای از کسب و کار خود، از مذاکره گرفته تا بازاریابی هدفمند، اعمال کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 7

7با تغییر طرز تفکر خود، قاعده 80/20 را در زندگی روزمره خود اعمال کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 8

8به جای تمرکز بر مدیریت زمان، وقت خود را صرف مهم‌ترین کارها کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 9

9با استفاده از اصل 80/20 کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

اصل 80/20 می‌گوید تقریبا در هر زمینه‌ای، 20 درصد ورودی 80 درصد خروجی را تولید می‌کند. یعنی تقریبا 80 درصد از تلاش‌ها بهره‌وری کامل ندارند و اگر آن‌ها را بر روی 20 درصدی که بیشترین نتایج را ایجاد می‌کند متمرکز کنید، افزایش فوق‌العاده‌ای در کارایی خود مشاهده خواهید کرد. این مفهوم ساده را می‌توان در هر حوزه‌ای، از کسب و کار گرفته تا دوستان و زندگی شخصی به کار برد.

توصیه‌های عملی: کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

اگر صاحب کسب و کار هستید، می‌توانید از مفهوم اصلی این کتاب برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید تنوع محصولات فعلی خود را تحلیل کنید و استراتژی فروش خود را بر روی 20 درصد محصولات پرسود متمرکز کنید.

نظرات و دیدگاه‌های شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب‌های مشابه
اثر میرا کوتاند
اثر آدام گرنت
اثر استیون لویت و استفان دابنر
اثر دنیل کانمن
لوگوی اکوتوپیا کامل