در اقتصاد میزان کمیابی یک کالا تعیینکننده ارزش آن است. با رشد فضای مجازی، رسانهها افزایش زیادی پیدا کردند و دیگر اطلاعات ویژگی کمیابی خود را از دست دادهاست. حتی در بسیاری از موارد مردم دچار سرریز اطلاعاتی نیز شدهاند. اینجا جایی بود که مفهوم “اقتصاد توجه” پدید آمد.
مفهوم اقتصاد توجه اولین بار توسط هربرت سایمون مطرح شد. سایمون معتقد بود ثروت اطلاعات، فقر ایجاد میکند. چرا که در حال حاضر، محدودیتی برای تولید اطلاعات وجود ندارد اما از آن جایی که اطلاعات، توجه انسان را مصرف میکنند و میزان توجه هم محدود است، زیاد بودن اطلاعات باعث میشود افراد با کمبود توجه مواجه شوند. درست همین جا این دغدغه پیش میآید که انسانها توجهشان را در بهترین جای ممکن مصرف کنند.
نکتهای که وجود دارد این است که توجه، کمیابترین و ارزشمند ترین منبع ذهنی است. پس اگر میخواهید شما هم این منبع ارزشمند و کمیاب را به بهینه ترین حالت ممکن مصرف کنید، باید روشهای افزایش تمرکز را به خوبی یاد بگیرید. در این کالکشن تلاش کردیم نقشه راهی برایتان ارائه دهیم تا بتوانید این مسیر مهم و البته سخت را شروع کنید.