جلد کتاب ادامه بده

کتاب ادامه بده

ده روش برای خلاق ماندن در شرایط خوب و بد

نویسنده:
آستین کلئون
(Austin Kleon)
2 نفر در حال مطالعه این کتاب هستند.

کتاب «ادامه بده» (۲۰۱۹) سرشار از نکات، تکنیک‌ها و استراتژی‌های کاربردی برای تقویت خلاقیت است و به خوانندگان خود روش‌های گوناگونی برای استقامت در مواجهه با موانع کارهای خلاقانه ارائه می‌دهد. اگرچه این کتاب عمدتا برای هنرمندان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای نوشته شده است، اما ایده‌های آن برای هرکسی که شغل یا سرگرمی‌اش نیازمند خلاقیت است، قابل استفاده خواهد بود.

آستین کلئون نویسنده‌ی کتاب‌های پرفروش «مثل یک هنرمند دزدی کن» و «کارت را نشان بده» است. این دو کتاب به همراه کتاب «ادامه بده»، سه‌گانه‌ای را تشکیل می‌دهند که بیش از یک میلیون نسخه از آن‌ها به چاپ رسیده و به بیش از بیست زبان مختلف ترجمه شده‌اند. او همچنین یک سخنران عمومی است و در شرکت‌های مهمی مانند گوگل و پیکسار سخنرانی کرده است. فعالیت‌های او چه در قالب کتاب و چه در قالب سخنرانی، بر محور ترویج خلاقیت در جهان مدرن قرار دارد.

خلاصه کتاب ادامه بده

حاوی 8 ایده کلیدی
Keep Going
10 Ways to Stay Creative in Good Times and Bad
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب ادامه بده

یاد بگیرید چگونه موتور خلاقیت خود را دوباره روشن کنید، به آن سوخت بدهید و از آن محافظت کنید.

اگر در زندگی شخصی یا شغلی خود کار خلاقانه‌ای انجام می‌دهید، قطعا با روزهای خوب و بد (و حتی هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها) روبرو خواهید شد. گاهی اوقات، سرشار از الهام، اعتمادبه‌نفس و عشق به کاری که انجام می‌دهید هستید. اما در زمان‌های دیگر، دقیقا برعکس این احساسات را تجربه خواهید کرد؛ بی‌انگیزه، دودل و ناامید از کارتان.

تجربه‌ی گذر از این دوره‌های بی‌نتیجه می‌تواند بسیار دردناک باشد. شاید بارها و بارها خود را در حال تلاش بیهوده برای عبور از مانعی غیرقابل عبور ببینید. در تاریک‌ترین لحظات، حتی ممکن است وسوسه شوید که کار خود را رها کنید. در چنین زمان‌هایی، باید راهی برای ادامه دادن پیدا کنید و این کتاب دقیقا به همین موضوع می‌پردازند. با مطالعه‌ی نکات این کتاب، با طیف وسیعی از نکات و تکنیک‌ها برای برافروختن دوباره‌ی آتش خلاقیت خود، زمانی که رو به خاموشی می‌رود، آشنا خواهید شد. همچنین راه‌هایی را برای زنده نگه داشتن شعله‌ی آن و تبدیل آن به آتشی فروزان خواهید آموخت.

ایده کلیدی 1

1فارغ از میزان احساس خلاقیت، یک روتین ثابت ایجاد کنید

با دیدی واقع‌گرایانه آغاز می‌کنیم. صرف‌نظر از تعداد حقه‌هایی که در چنته دارید، همواره در مسیر کار خلاقانه‌ی خود با فراز و نشیب‌هایی روبرو خواهید شد. شما می‌توانید فرازها را ارتقا داده و نشیب‌ها را کاهش دهید، اما خلاقیت شما همچنان جریان خواهد داشت و شدت آن کم و زیاد می‌شود. می‌توانید بر آن تاثیر بگذارید، اما نمی‌توانید آن را کنترل کنید.

آنچه در اختیار شماست، حضور شما در محل کار و آمادگی برای دریافت جریان خلاقیت، فارغ از شدت آن، است. این جریان ممکن است به موجی عظیم یا جریانی ناچیز تبدیل شود، اما در هر صورت، برای بهره‌برداری حداکثری از آن باید حاضر باشید. و این روند باید روز به روز، در شرایط مساعد یا نامساعد، ادامه یابد. در واقع، اگر اصلا روز کاری نداشته باشید، شانسی برای داشتن یک روز کاری خوب نخواهید داشت.

برای اطمینان از حضور در کار، راه‌حلی آزمایش‌شده و موثر وجود دارد که کلید موفقیت بسیاری از افراد خلاق بوده است: ایجاد یک روتین روزانه. بله، این به معنای پیروی از یک برنامه‌ی کاری است. اما می‌تواند به معنای داشتن عادات و آداب خاص باشد که به شما در ایجاد حال و هوای مناسب برای انجام کار کمک می‌کند.

گزینه‌های متنوعی وجود دارد. سیلویا پلات صبح زود، پیش از بیدار شدن فرزندانش، می‌نوشت. فرانتس کافکا اواخر شب، پس از خوابیدن خانواده‌اش، می‌نوشت. جان اشتاین‌بک پیش از نشستن برای نوشتن، دوازده مداد را تیز می‌کرد. گوته برای تحریک خلاقیت خود، سیب‌های گندیده را بو می‌کرد. هر روشی که برای شما کارآمد است، استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید: این قایق شماست که باید به آب انداخته شود. راه‌حل یکسانی برای همه وجود ندارد. روتین شما باید متناسب با نیازها، شرایط و شخصیت شما باشد. چه زمانی برای انجام کار خود وقت دارید؟ آیا شما شب‌زنده‌دار هستید یا سحرخیز؟ چه چیزی شما را در حال و هوای کار قرار می‌دهد؟ در طراحی روتین خود، این‌ها سوالاتی هستند که باید به آن‌ها پاسخ دهید.

اگر فردی خلاق با روحیه‌ی آزاد هستید، داشتن یک روتین منظم ممکن است در ابتدا ناخوشایند باشد. اما از این زاویه به آن نگاه کنید: هدف از یک روتین ثابت، سلب آزادی شما نیست. بلکه، هدف آن اعطای آزادی برای دنبال کردن علایق خلاقانه‌ی شماست. یک روتین، بازه‌ی زمانی منظمی را برای کار خلاقانه برای شما تضمین می‌کند و از شلوغی سایر بخش‌های زندگی شما محافظت می‌نماید.

ایده کلیدی 2

2برای ایجاد زمان و فضای لازم جهت انجام کار خلاقانه‌ی خود، از عوامل مزاحم دوری کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3برای تقویت خلاقیت خود، از قدرت تهیه‌ی لیست، مرتب کردن و خوابیدن بهره ببرید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4برای محافظت از خلاقیت خود، از تبدیل کامل آن به منبع درآمد یا وسواس بیش از حد به محبوبیت خودداری کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5به جای تمرکز بر «بودن» یک فرد خلاق، بر «انجام دادن» کارهای خلاقانه تمرکز کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6برای برانگیختن مجدد خلاقیت خود، با حس بازیگوشی دوباره ارتباط برقرار کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 7

7برای انجام کار خلاقانه‌ی خارق‌العاده، به زندگی خارق‌العاده نیاز ندارید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 8

8اگر کار خلاقانه‌تان شما یا دیگران را بدبخت می‌کند، شاید وقت آن رسیده که از آن دست بکشید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
نظرات و دیدگاه‌های شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب‌های مشابه
اثر دنیل جی سیگل و تینا پین برایسون
اثر مالکوم گلدول
اثر استیون لویت و استفان دابنر
اثر اکونومیست
لوگوی اکوتوپیا کامل