جلد کتاب غلبه بر بی خوابی

کتاب غلبه بر بی‌خوابی

چرا خواب شما دچار اختلال شده و چگونه آن را برطرف کنید؟

نویسنده:
کریس وینتر
(W. Chris Winter)
1 نفر در حال مطالعه این کتاب است.

کتاب «چاره‌ی بی‌خوابی» (2017) به اصول بنیادین خواب می‌پردازد. این کتاب توضیح می‌دهد که چرا حفظ ریتم و برنامه‌ی منظم خواب اهمیت دارد و اینکه بی‌خوابی به معنای کمبود خواب نیست، بلکه نتیجه‌ی برخورد نامناسب با خواب بی‌کیفیت است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه الگوهای خواب خود را بهبود بخشید و در نتیجه، کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید.

کریس وینتر، پزشک متخصص خواب و متخصص اعصاب، به عنوان مشاور در زمینه‌ی ارتباط خواب و عملکرد با شرکت‌های بزرگ، سازمان‌های ورزشی و ارتش ایالات متحده همکاری می‌کند. او همچنین به عنوان نویسنده در نشریاتی مانند هافینگتون پست، Runner’s World و Details همکاری داشته است.

خلاصه کتاب غلبه بر بی‌خوابی

حاوی 8 ایده کلیدی
The Sleep Solution
Why Your Sleep Is Broken and How to Fix It
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب غلبه بر بی‌خوابی

خواب آرامش‌بخش خود را به دست آورید!

آیا شما با مشکل کمبود خواب دست و پنجه نرم می‌کنید، تا حدی که آن احساس عمومی خستگی به یک زمزمه‌ی خفیف پس‌زمینه تبدیل شده است که آن را به عنوان بخشی از بزرگسالی پذیرفته‌اید؟ اگر اینطور است، شاید لازم باشد در روال خود تجدید نظر کنید، زیرا داشتن یک خواب شبانه‌ی خوب برای همه‌ی جنبه‌های زندگی شما اهمیت زیادی دارد. نه تنها زندگی شما به معنای واقعی کلمه به خواب وابسته است، بلکه بر وزن، سلامت و خلق و خوی شما نیز تأثیر می‌گذارد. رفع مشکل خواب شما نیازی به داروهای گران‌قیمت ندارد؛ در واقع، این داروها می‌توانند به راحتی نتیجه‌ی معکوس بدهند.
بهینه‌سازی خواب شما تنها با چند تغییر ساده امکان‌پذیر است که همه‌ی آن‌ها در اختیار شما و تحت کنترل شما هستند. در ادامه، با برخی از باورهای نادرست در مورد بی‌خوابی آشنا می‌شوید، تفاوت بین خستگی و خواب‌آلودگی را درک می‌کنید و متوجه می‌شوید که چرا نباید با گوشی موبایل در کنار خود بخوابید.

ایده کلیدی 1

1خواب برای سلامتی شما حیاتی است

وقتی از مزایای خواب صحبت می‌کنیم، با فهرستی بلند بالا روبرو می‌شویم. مغز برای رهایی از مواد زائد، از سیستمی به نام سیستم گلیمفاتیک استفاده می‌کند. این قسمت از مغز در سال 2015 توسط دو محقق به نام‌های الکساندر آسپلوند و آنتوان لووو، که مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کردند، کشف شد. سیستم گلیمفاتیک، سمومی از جمله آمیلوئید بتا (پروتئینی که مشخص شده در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر انباشته می‌شود) را از بین می‌برد. این سیستم زمانی که شما خواب هستید، 60 درصد بازدهی بیشتری دارد. به همین دلیل نباید خوابیدن را نادیده گرفت، زیرا مغز شما فرصت خلاص شدن از شر مواد زائد را از دست خواهد داد. اگر می‌خواهید میزان پاکسازی مغزتان را ارتقا دهید، مطالعه‌ای بر روی جوندگان در دانشگاه استونی بروک ایالت نیویورک به این نتیجه رسیده است که این سیستم هنگامی که شما به پهلو می‌خوابید، به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند.

خواب همچنین بر سلامت قلب و سیستم ایمنی شما تأثیری مثبت دارد. پژوهش‌های متعددی ثابت کرده‌اند که خواب ناکافی، خطر ابتلا به فشار خون بالا، حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند به ضربان قلب نامنظم منجر شود که این خود می‌تواند دلیلی برای تشکیل لخته‌های خون در سیستم بدن شما باشد. از دیگر مزایای خواب مناسب می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. بنابراین اگر والدین شما در دوران کودکی به شما می‌گفتند که برای پیشگیری از بیماری به رختخواب بروید، حق با آن‌ها بوده است.

در سال 2015، پژوهشی در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد افرادی که پس از مواجهه با ویروس سرماخوردگی، شش ساعت یا کمتر خوابیده‌اند، نسبت به افرادی که هفت ساعت یا بیشتر خوابیده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی بوده‌اند. در مجموع، اهمیت خواب را نباید دست کم گرفت. در ادامه خواهید فهمید که بسیاری از افراد گمان می‌کنند که می‌توانند بدون خواب به بهترین شکل ممکن فعالیت کنند؛ اما این تصور کاملا غلط است.

ایده کلیدی 2

2خواب‌آلودگی به معنای کمبود خواب است که معمولاً با خستگی اشتباه گرفته می‌شود

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3خواب را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد: خواب سبک، خواب عمیق و خواب همراه با رویا

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4برای داشتن خوابی باکیفیت، ریتم‌های شبانه‌روزی سالم ضروری هستند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5رعایت بهداشت خواب برای داشتن یک خواب شبانه‌ی رضایت‌بخش ضروری است

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6بی‌خوابی به معنای کمبود خواب نیست، بلکه به معنای نارضایتی از کیفیت پایین خواب است

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 7

7استفاده از قرص‌های خواب‌آور، بدون داشتن برنامه‌ریزی قبلی، ایده‌ی خوبی نیست

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 8

8برای داشتن یک خواب باکیفیت و آرامش‌بخش، داشتن یک برنامه‌ی خواب منظم و ثابت امری حیاتی است

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
نظرات و دیدگاه‌های شما
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب‌های مشابه
اثر جورج سموئل کلاسون
اثر آنی مورفی پال
اثر رابرت جی. مک موهان
اثر دنیل پینک
لوگوی اکوتوپیا کامل