کتاب تلنگر

بهبود تصمیمات برای سلامتی، ثروت و خوشبختی

21 نفر در حال مطالعه این کتاب هستند.

کتاب تلنگر به ما نشان می‌دهد که با یک یا دو تلنگر تصمیمات بهتری برای خود می‌گیریم. این کتاب با توضیحاتی درباره‌ی دلایل تصمیم‌های ما در زندگی روزمره شروع می‌شود.

ریچارد تیلر استاد علوم رفتاری و اقتصاد در دانشگاه شیکاگو است.
کس سان‌ستین استاد دانشکده‌ی حقوق هاروارد است و در بازه‌ای مشاور باراک اوباما در زمان ریاست‌جمهوری‌اش بود.

خلاصه کتاب تلنگر

حاوی 10 ایده کلیدی
Nudge
Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب تلنگر

با دید بلندمدت، همیشه بهترین تصمیم‌ها را نمی‌گیریم

بعضی از افراد به‌خوبی می‌دانند که چه چیزی برایشان خوب است و چه چیزی بد. آدم‌هایی که غذای سالم می‌خورند، برای بازنشستگی پس‌انداز می‌کنند و سیگار نمی‌کشند.

اما وقتی این مسائل را در زندگی روزانه اکثر افراد بررسی می‌کنیم می‌بینیم که رفتار واقعی آدم‌ها متفاوت است: غذای ناسالم می‌خورند، بدون فکر خرج می‌کنند و خیلی هم زیاد سیگار می‌کشند.

رفتارهای نابخردانه در تمام قسمت‌های زندگی ما هستند. از عادت‌های غذایی و سرمایه‌گذاری تا برنامه‌ریزی برای کارهای روزانه. ما یک تکه شکلات را انتخاب می‌کنیم؛ درحالی‌که می‌دانیم سیب برای ما بهتر است. صبح زود بیدار نمی‌شویم؛ درحالی‌که می‌دانیم دیر بیدار شدن باعث می‌شود که مجبور شویم برای رسیدن به محل کار عجله کنیم.

این الگوهای رفتاری می‌توانند برای ما مشکل‌ساز می‌شوند: وقتی تصمیم‌های کوچک و سریع نتایج مهمی در درازمدت دارند. برای مثال آمار پس‌انداز نشان می‌دهد آمریکایی‌ها پس‌انداز بسیار کمی دارند؛ با این که آگاهند که این کار بعدها برایشان مشکل‌ساز می‌شود.

وقتی ما به یک‌باره درآمد خود را از دست می‌دهیم، مثلاً بیکار یا بیمار می‌شویم یا با مخارجی پیش‌بینی‌نشده مواجه می‌شویم (مثلاً ماشین ما به تعمیر نیاز پیدا می‌کند)، از تصمیم‌های نامعقولی که در گذشته گرفته بودیم، خشمگین می‌شویم. بعد از آن، با علم بر غیرمنطقی بودن این تصمیم‌ها، همچنان به گرفتن تصمیم‌های کوتاه‌مدت به‌جای تصمیم براساس اهداف بلندمدت ادامه می‌دهیم.
بله، ما معمولاً تصمیم‌هایی نمی‌گیریم که در بلندمدت به نفعمان باشد.

ایده کلیدی 1

1ما اغلب بر اساس اطلاعات بسیار کم یا خیلی پیچیده، تصمیم‌هایی اشتباه می‌گیریم.

چرا اغلب تصمیم‌هایی می‌گیریم که واقعاً بهترین انتخاب ممکن نیستند؟ در بسیاری از موارد اطلاعات ما بسیار کم یا بیش از اندازه است. در نتیجه نمی‌توانیم نتایج تصمیم‌های خود را به‌راحتی پیش‌بینی کنیم. فقط زمانی یک تصمیم معقول می‌گیریم که به اندازه‌ی کافی اطلاعات داشته باشیم و بتوانیم این اطلاعات را پردازش کنیم.

برای مثال فرض کنید که در یک بستنی‌فروشی می‌خواهید طعم بستنی خود را انتخاب کنید. ما معمولاً به‌سرعت تصمیم می‌گیریم. یک نگاه به طعم بستنی‌های موجود می‌اندازیم و براساس تجربه حدس می‌زنیم که طعم توت‌فرنگی را به انبه ترجیح می‌دهیم. یعنی در اینجا اطلاعات ما کافی است و توان پردازش این اطلاعات را نیز داریم.

اما در موارد جدی‌تر، ماجرا تغییر می‌کند. مثلاً زمانی که می‌خواهیم وام بگیریم ممکن است با انواع مختلف وام روبرو شویم: وام خرید بر حساب یا POA، وام تعویقی، وام مصرف‌کننده، وام بر مبنای اوراق بهادار، تآمین مالی اولیه، تأمین مالی موقت و ده‌ها نوع وام دیگر. برخی از این وام‌ها بهره‌ی ثابت دارند و برخی دیگر بهره‌شان متغیر است. کارمزد هر کدام از این وام‌ها هم با یکدیگر فرق می‌کند. مشکل این‌جاست که میزان کارمزد و بهره‌ی هر کدام از این وام‌ها به زبان ساده توضیح داده نمی‌شوند. معمولاً این اعداد در بروشورهای تبلیغاتی رنگی با خط ریز نوشته می‌شوند.

به بیان دیگر، حتی زمانی که به تمام اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشیم، ممکن است مرتب کردن و مقایسه‌ی تمام گزینه‌های موجود بسیار سخت باشد. در این صورت ممکن است حسابی گیج شویم.

بله، ما اغلب به خاطر دسترسی نداشتن به اطلاعات یا داشتن اطلاعات زیاد و پیچیده، تصمیم‌هایی نادرست می‌گیریم.

ایده کلیدی 2

2انسان‌ها معمولاً احساسی رفتار می‌کنند.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3گاهی ما تصمیم اشتباه می‌گیریم؛ چون تسلیم وسوسه می‌شویم یا بدون فکر عمل می‌کنیم.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4برخی از شرکت‌ها از تمایل افراد برای گرفتن تصمیم اشتباه، سو‌ءاستفاده می‌کنند.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5تلنگر، تغییری ظریف و کوچک در شرایط است که به ما کمک می‌کند تا از تصمیم‌های بد دوری کنیم.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6«حالت پیش‌فرض» یک تلنگر بسیار مؤثر است برای این‌که مردم کاری را انجام دهند که برایشان بهتر است.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 7

7اگر تعداد انتخاب‌ها خیلی زیاد یا آینده بسیار مبهم باشد، کاربرد تلنگر مشخص می‌شود.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 8

8مردم زیادی با تلنگر به اهداف خود می‌رسند.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 9

9ایالت‌ها و سایر مؤسسات باید از تلنگر برای تشویق مردم به تصمیم‌های عاقلانه استفاده کنند.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
نظرات و دیدگاه‌های شما
5 دیدگاه

5 پاسخ

    1. این سومین خلاصه کتاب، در کتابخانه اکوتوپیا بود که مطالعه کردم برنامه من خواندن روزی یک خلاثه کتاب تا رسیدن به کتاب 100 هست 🌹😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب‌های مشابه
اثر دیوید فوربس
اثر آنیت سیمونس
اثر اندرو راس سورکین
لوگوی اکوتوپیا کامل