جلد کتاب خلق رفتارهای ماندگار

کتاب خلق رفتارهای ماندگار

نقشه راهی برای تبدیل شدن به فردی که دوست دارید باشید

نویسندگان:
مارشال گلداسمیت و مارک رایتر
(Marshall Goldsmith and Mark Reiter)
1 نفر در حال مطالعه این کتاب است.

کتاب «خلق رفتارهای ماندگار» به به بررسی عواملی در زندگی می‌پردازد که ناخودآگاه بر شما تاثیر می‌گذارند و به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید از این عوامل برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود استفاده کنید. این کتاب با اتکا به تحقیقات عمیق و تجربیات نویسندگان و مراجعانش، به شما کمک می‌کند تا رفتارهای ناخواسته خود را از بین ببرید و در مسیر دستیابی به اهداف شخصی خود گام بردارید.

مارشال گلداسمیت به عنوان یکی از تاثیرگذارترین متفکران حوزه کسب و کار در جهان شناخته می‌شود. او در کنار نویسندگی، در زمینه‌ی مربی‌گری مدیران هم فعالیت دارد. مارک رایتر یک کارگزار ادبی است که پیش از این در نگارش ۱۳ کتاب دیگر نیز همکاری داشته است.

کالکشن‌های حاوی این کتاب

خلاصه کتاب خلق رفتارهای ماندگار

حاوی 7 ایده کلیدی
Triggers
Creating Behavior That Lasts – Becoming the Person You Want to Be
ایده‌های کلیدی کتاب
مقدمه

مقدمه‌ای بر کتاب خلق رفتارهای ماندگار

چگونه از محرک‌های درونی و بیرونی بهترین بهره را ببریم؟

چرا گاهی اوقات در راستای منافع خود رفتار نمی‌کنیم؟ چرا رسیدن به خواسته‌ها و تبدیل شدن به فردی که آرزو داریم، اینقدر سخت است؟ عوامل زیادی می‌توانند باعث شوند بر خلاف خواسته‌هایمان رفتار کنیم؛ مهم‌ترین آن‌ها محیط اطراف ماست.

برای مثال، دیدن تبلیغ یک همبرگر خوشمزه می‌تواند میل به خوردن آن را در ما تحریک کند، حتی اگر در حال رعایت یک رژیم غذایی جدید باشیم.

اما خبر خوب این است که می‌توانیم بر محرک‌های درونی و بیرونی خود تسلط پیدا کنیم و تصمیمات بهتر و منطقی‌تری بگیریم. تنها کافی است نحوه‌ انجام آن را یاد بگیریم.

ایده کلیدی 1

1محرک‌ها مانع ایجاد تغییر می‌شوند و ما حتی متوجه آن هم نمی‌شویم

این صحنه را تصور کنید:

یک روز زیبای تابستانی است، با آفتابی که پشت شما را گرم می‌کند و نسیم ملایمی که مچ پاهایتان را نوازش می‌دهد. همچنین، این اولین روز رژیم غذایی جدید شماست. شما در کنار افراد زیادی از یک روز در پارک لذت می‌برید. با این تفاوت که آن‌ها کمی بیشتر از شما از این روز لذت می‌برند، زیرا در حال خوردن بستنی قیفی‌های خوشمزه‌ای هستند. وسوسه بسیار زیاد است. شما فکر می‌کنید، “من هم یکی می‌خواهم! رژیمم را از فردا شروع می‌کنم…”

آن بستنی یک «محرک» (Trigger) بود که شما را از شروع رژیم غذایی‌تان باز داشت. محرک هر چیزی است که افکار و اعمال ما را تغییر می‌دهد. محرک‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند: افراد، رویدادها یا شرایط. حتی صدای باران هم یک محرک است، به اندازه‌ای قدرتمند که می‌تواند خاطره‌ای را تداعی کند.

محرک‌ها به روش‌های متفاوتی روی شما تاثیر می‌گذارند.

تاثیر آن‌ها می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم، درونی یا بیرونی، آگاهانه یا ناخودآگاه، پیش‌بینی‌شده یا غیرمنتظره، تشویق‌کننده یا دلسردکننده، سازنده یا مخرب باشد.

یک محرک مستقیم می‌تواند دیدن یک نوزاد خوشحال باشد که لبخند را بر چهره شما می‌آورد. یک محرک غیرمستقیم می‌تواند دیدن یک عکس خانوادگی باشد که سلسله‌ای از افکار را آغاز می‌کند و در نهایت باعث می‌شود با خواهرتان تماس بگیرید. زمانی که محرک‌ها ما را به انجام اعمال مثبتی مانند این‌ موارد یادآوری می‌کنند، عالی است.

متاسفانه، با این حال، آن‌ها در جلوگیری از ایجاد تغییر نیز بسیار قدرتمند هستند. چرا؟ زیرا ما همیشه از زمانی که تحریک می‌شویم، آگاه نیستیم.

برای سال‌ها، نویسنده این کتاب مدل مویی داشت که طاسی‌اش را پنهان می‌کرد؛ او نمی‌توانست بپذیرد که در حال طاس شدن است. چرا نمی‌توانست آن را بپذیرد؟ چون بدون اینکه خودش بداند، تعدادی از محرک‌ها در محیطش او را تحت فشار قرار می‌دادند تا ظاهری شیک و جوان داشته باشد. این وضعیت تا روزی که آرایشگرش موهای باقی‌مانده‌اش را خیلی کوتاه کرد، ادامه داشت. پس از اینکه فهمید محیطش او را به رفتارهای سطحی وادار می‌کرده، نویسنده مدل موی قدیمی‌اش را کنار گذاشت و درنهایت توانست خود را با طاسی‌اش پذیرفته و با آن کنار بیاید.

ایده کلیدی 2

2محرک‌های ما می‌توانند از باورهای درونی‌مان نشات بگیرند، اما اغلب بخشی از محیط اطرافمان هستند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3با بازخورد دادن به خودتان، از انجام کارهای ناگهانی و فکر نشده جلوگیری کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4برای رهبری موثر در ایجاد تغییر، درک و سازگاری با محیط ضروری است

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5تغییر خود را با سوالات فعال و امتیازدهی مدیریت کنید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6ساختار و روتین از فرسودگی جلوگیری می‌کند

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 7

7برای ایجاد تغییری که به نفع شما و اطرافیانتان باشد، مشارکت فعال داشته باشید

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
خلاصه نهایی

پیام کلیدی کتاب

محیط ما پر از محرک‌های پنهانی است که هر آنچه می‌گوییم و انجام می‌دهیم را شکل می‌دهد. این می‌تواند ایجاد تغییر را دشوار کند، اما با آگاهی از محرک‌هایمان، می‌توانیم واکنش‌های جدیدی نسبت به آن‌ها ایجاد کنیم. از طریق بازخورد به خود، سوالات فعال و امتیازدهی، می‌توانیم یاد بگیریم رفتارهای جدیدی را بسازیم که تاثیر مثبتی بر زندگی خود و زندگی دیگران داشته باشد.

 

توصیه عملی: مسئولیت تغییر خود را بر عهده بگیرید.

دفعه بعد که از نداشتن وقت کافی برای کار خود شکایت می‌کنید چون مجبور بودید با دوستتان درباره ملاقات آینده در روز جمعه صحبت کنید، یا به فکر افتاده‌اید که ورزش امروز را به دلیل روز خاصی که امروز است کنار بگذارید و تمرین هفتگی خود را از فردا شروع کنید، از خود بپرسید: آیا واقعا تمام تلاش خود را برای دستیابی به اهداف امروز انجام داده‌اید؟

محیط شما ممکن است تاثیر قدرتمندی بر شما داشته باشد، اما آگاهی از این موضوع به شما اجازه می‌دهد که مسئولیت بپذیرید و تغییری که می‌خواهید را ایجاد کنید.

نظرات و دیدگاه‌های شما
2 دیدگاه

2 پاسخ

  1. با دورد و خسته نباشید
    انصافا کاری بسیار عالی پیش گرفتید و من لحظه شماری میکنم برای خوندن و گوش دادن کتاب‌های پیشنهادی

    یه ایراد از ایده کلیدی ۷
    فک میکنم جمله بندی اشتباه است
    هرگز تغییر ندادن چیزی با عث می‌شود( نمیشود ) فکر میکنم نمیشود درست هست،؟ یه نگاه خودتون بندازید؟

    1. خیلی ممنونم که همراهمون هستید و فیدبک میدید
      اصلاحی که فرمودید انجام شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب‌های مشابه
اثر النور روزولت
اثر آنی مورفی پال
اثر داگلاس استون، شیلا هین
لوگوی اکوتوپیا کامل