لاغری و اقتصاد رفتاری

چطور با اصول اقتصاد رفتاری لاغر شویم؟

فهرست مطالب

«اقتصاد رفتاری» انتخاب‌ها و تصمیم‌های آدم‌ها را بررسی کرده و سعی می‌کند با ترکیب علم روانشناسی و اقتصاد بهترین راهکار را ارائه دهد. در این مطلب برخی از پژوهش‌هایی که در اقتصاد رفتاری انجام شده را برای لاغری شخصی سازی کردم و می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که «چطور با ترقندهای اقتصاد رفتاری لاغر شویم؟»

۱. بشقاب کوچکتری انتخاب کنید

وقتی غذا را در ظرف کوچکی می‌ریزید، حجم بیشتر به چشم می‌آید نسبت به وقتی که ظرف بزرگتر است. اینجا ذهن ما سراغ نسبیت می‌رود و کم و زیاد بودن غذا را نسبت به حجم ظرف می‌سنجد. وقتی ظرف بزرگ باشد، غذا کمتر به چشم می‌آید و ذهن دچار سوگیری می‌شود که غذا کم است و حس گرسنگی می‌کند. 

۲. سرعت غذا خوردن را کاهش دهید

یکی از فلسفه چاپستیک (چوب غذاخوری چینی‌ها) همین است که سرعت غذا خوردن را کم کند. این باعث می‌شود ذهن خیلی زودتر فرمان سیری را بدهد. به نظرم کار منطقی این است که قاشق را حذف کنید، با چنگال و چاقو غذا بخورید. (خیلی از کشورها مثل ترکیه کلا قاشق را حذف کردند)

۳. از اپلیکیشن‌های کالری‌شمار استفاده کنید

نوشتن، یک عامل بازدارنده است. قبل از این که تصمیم بگیرید چیزی بخورید آن خوراکی را در اپلیکیشن وارد کرده و میزان کالری را ببینید، کارهای فیزیکی را هم یادداشت کنید، ذهن حساب می‌کند که برای سوزاندن این خوراکی باید چقدر عمل فیزیکی انجام داد. 

۴. لقمه‌ها را بشمارید

برای بالا رفتن از ساختمان یک بار تعداد پله‌ها را بشمارید و بار دیگر موقع بالا رفتن با تلفن حرف بزنید که متوجه نشوید که پله چندم هستید، در حالت اول خستگی که از ده پله آخر حس می‌کنید خیلی زیادتر از حالت دوم است. موقع خوردن غذا هم وقتی لقمه‌ها را بشمارید، چند لقمه آخر بیشتر حس سیری می‌کنید. 

۵. حجم غذا را پله پله کم کنید

مثلا اگر باید هر وعده ۲۰ قاشق غذا بخورید اما ۴۰ قاشق می‌خورید،  نمی‌توانید یک دفعه حجم غذا را نصف کنید (اگر این کار را هم کنید به احتمال زیاد بعد از چند روز رها می‌کنید). چه کار کنیم؟ هر دو سه روز، یک قاشق از غذا خود کم کن، ۳۹ یا ۴۰ لقمه خیلی فرقی در گرسنگی ندارد.

۶. پیج‌های آشپزی و فود بلاگری را آنفالو کنید

همانطور که وقتی از کنار یک شیرینی فروشی رد می‌شوید، بوی شیرینی بهتان می‌خورد و هوس شیرینی خوردن می‌کنید، دیدن این پیج‌ها هر چند خیلی لذت‌بخش است، ولی اشتهای شما را زیاد می‌کند. (مثلا دیدن عکس لواشک ناخواسته بزاق دهان شما را زیادتر می‌کند).

مقالات پیشنهادی برای مطالعه
0
0
0
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اپیزودهای پادکست

در این اپیزود درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در ایران صحبت می کنیم که شبیه بمب ساعتی در اقتصاد ایران بوده و راه زیادی تا …
در این اپیزود می‌خواهیم از تجربیات یک پوکرباز معروف به نام خانم آنی دوک استفاده کنیم و یاد بگیریم که چطور می‌توانیم با تصمیم‌گیری بهتر، زندگی …
در این اپیزود درباره مغالطه‌ها و باورهای عمومی اشتباهی مرتبط با خیریه حرف می‌زنیم و اصول و آسیب‌های جدی بررسی می‌کنیم …
این اپیزود درباره یکی از بزرگترین خاندان‌های کارآفرینی در ایران، خاندان لاجوردی است که چهار نسل کارآفرینی کردند و صنعت …
لوگوی اکوتوپیا کامل