هزینه اصطکاک

آسان کنید تا مردم ترغیب شوند

تصویر مقاله هزینه اصطکاک

فهرست مطالب

آلمان غربی سال ۱۹۸۰ اعلام کرد، موتور سوارانی که کلاه ایمنی نداشته باشند، جریمه می‌کند. هدف این بود که از آسیب دیدن سر موتور سواران جلوگیری کنند، اما با تصویب این قانون، اتفاق خیلی عجیب افتاد. با تصویب این قانون، سرقت موتور سیکلت‌ تا ۶۰ درصد در آلمان کاهش پیدا کرد.
شاید به این فکر کنید تصویب این قانون ارتباطی به دزدی موتور سیکلت ندارد؛ ولی چرا خیلی از دزدها بیخیال سرقت موتور شدند و آمار دزدی تا این حد کاهش یافت؟
دلیل کاهش سرقت این بود که دزدیدن موتور مثل قبل راحت نبود. دزدها وقتی می‌خواستند موتورسیکلت را سرقت کنند، باید کلاه ایمنی به همراه داشتند. پوشیدن کلاه ایمنی موجب شد، سرقت موتور با اصطکاک مواجه شده و سارق بیخیال این کار شود.
این آزمایش سال ۱۹۸۸ در تگزاس و سال ۱۹۷۰ در بریتانیا و هلند نیز انجام شد. نتیجه در این کشورها مشابه بود و سرقت موتور به شدت کاهش یافت. این پژوهش‌ها تاثیر قدرت اصطکاک بر امور را نشان می‌دهد.
انسان‌ها به صورت ذاتی تمایل دارند به دنبال کم زحمت‌ترین کارها بروند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت؛ حتی جدی‌ترین تصمیم‌های زندگی نیز از اصطکاک تاثیر می‌گیرد.
ریچارد تالر می‌گوید: ” اگر به دنبال ترغیب چیزی هستید آن‌را ساده کنید”
این جمله به حدی واضح و راحت است که از شدت راحتی مورد اهمیت قرار نمی‌گیرد. تفسیر این جمله یعنی اگر می‌خواهید کارمندان شما بیشتر کار کنند، محصول‌تان بیشتر به فروش برسد و فرزندتان بیشتر درس بخواند، تنها یک روش وجود دارد و آن ساده سازی است.
هزینه اصکاک در سراسر دنیا نمونه‌های گوناگونی دارد. در سال ۱۹۶۰ نرخ خودکشی در انگلستان بسیار بالا رفته بود. مردم به راحتی اجاق گاز را روشن می‌کردند و با تنفس گازهای آلوده اقدام به خودکشی می‌کردند. با ارائه یک راهکار ساده درصد زیادی از خودکشی‌ها کاهش یافت. برای افزایش ایمنی و جلوگیری از خودکشی با گازهای سمی، تولیدکنندگان اجاق گاز این امکان را تعبیه کردند که اگر اجاق تا ۱۵ ثانیه روشن نشد، گاز خود به خود قطع شود. با این کار فرآیند مقداری برای افراد سوءاستفاده کننده سخت‌تر شد و تعداد خودکشی‌ها کاهش یافت.
در دانشگاه نیز این مورد به وضوح قابل مشاهده است. در بعضی مواقع اساتید برای اثبات دانش خود سعی دارند مطالب را به شکلی پیچیده و با کلمات دشوار به دانشجویان خود منتقل کنند. در این حالت مطالب آسان را به سخت‌ترین شکل ممکن بیان می‌کنند و انتظار دارند مخاطب خودش مطالب را یاد بگیرد. درصورتی که مطالعات نشان داده‌است شیوه آموزش آسان، بازخورد بهتری دارد.
مثال دیگر از تاثیر هزینه اصطکاک استفاده از قفل فرمان برای جلوگیری از سرقت ماشین است. همه ما می‌دانیم که قفل فرمان و دزدگیر ایمنی خاصی ندارند، برای یک دزد ماهر کار سختی نیست که قفل فرمان را باز کند و ماشین را با خود ببرد. ولی زمانی که قفل فرمان استفاده می‌کنیم عملا فرآیند سرقت را یک مرحله دشوار تر می‌کنیم. بنابراین سارق ترجیح می‌دهد سراغ خودرویی برود که قفل فرمان یا دزدگیر نداشته باشد.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه
0
0
0
0
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اپیزودهای پادکست

در این اپیزود درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در ایران صحبت می کنیم که شبیه بمب ساعتی در اقتصاد ایران بوده و راه زیادی تا …
در این اپیزود می‌خواهیم از تجربیات یک پوکرباز معروف به نام خانم آنی دوک استفاده کنیم و یاد بگیریم که چطور می‌توانیم با تصمیم‌گیری بهتر، زندگی …
در این اپیزود درباره مغالطه‌ها و باورهای عمومی اشتباهی مرتبط با خیریه حرف می‌زنیم و اصول و آسیب‌های جدی بررسی می‌کنیم …
این اپیزود درباره یکی از بزرگترین خاندان‌های کارآفرینی در ایران، خاندان لاجوردی است که چهار نسل کارآفرینی کردند و صنعت …
لوگوی اکوتوپیا کامل