زندگی ست گودین
ست گادین در 10 ژوئیه 1960 در نیویورک آمریکا متولد شد. او در دانشگاه تافتس در رشته کامپیوتر و فلسفه تحصیل کرد. اما در نهایت تغییر رشته داد و برای تحصیل در رشته مدیریت کسبوکار راهی استنفورد شد. ست گادین کار کردن را از سنین پایین شروع کرد. اولین شغل او در 17 سالگی، در یک شرکت تولید پیراشکی بود. اما نخستین کار رسمی او، مدیریت برند در یک وبسایت فروش نرمافزار به اسم اسپیناکر (Spinnaker) بود. گادین تمایل داشت کسبوکار خودش را داشته باشد. برای همین پس از سه سال این شرکت را ترک کرد و با سرمایه 20 هزار دلار، شرکتی برای بستهبندی کتاب با نام «ست گادین پروداکشن» را تاسیس کرد. شرکتی که در نهایت به کارمندانش فروخته شد.
گادین مسیر اصلی خود را پیدا کرده بود: بازاریابی. به همین دلیل او به همراه مارک هرست شرکت تبلیغاتی یویوداین را تاسیس کرد. شرکتی که بسیار موفق شد و توانست با برندهای بزرگ جهان مثل سونی موزیک، مایکروسافت و ولوو همکاری داشته باشد. اما حتی این موفقیت هم گادین را راضی نکرد. یاهو شرکت یویوداین را خریداری کرد و گادین هم با عنوان معاون بازاریابی شرکت یاهو مشغول به کار شد. تاسیس سایت اسکویدو، یکی از 500 سایت پربازدید در جهان هم از دیگر فعالیتهای تجاری ست گادین بوده است. در نهایت گادین استعداد اصلی خود را کشف کرد: نوشتن. گادین کتابهای زیادی در مورد بازاریابی و کسبوکار نوشت که تقریبا همگی مشهور و پرفروش شدند. گاو بنفش، مهره حیاتی، قبایل و این است بازاریابی برخی از عناوین معروف به قلم این نویسنده باذوق هستند.
گودین به عنوان یک نویسنده
ست گادین قلمی ساده، شفاف و دقیق دارد. کتابهای او با مثالهایی جذاب و به یادماندنی همراه هستند. این کتابها نه آنچنان عمیق و فلسفی هستند که نشود آنها را در دنیای واقعی به کار بست، نه مثل آثار زرد موفقیت و رازهای کسب ثروت، در جهانی فانتزی و خیالی سیر میکنند. گادین با مثالها و داستانهایی واقعی، از شرکتهای مختلف گرفته تا تجربیات شخصی خود، تلاش میکند که ما را با راهکارهایی موثر و ارزان برای موفقیت فردی و سازمانی آشنا کند. راهکارهای گادین از یکسو به بهتر دیده شدن افراد و محصولات کمک میکند، از سوی دیگر با توجه مداوم به اخلاق و انصاف، روشهایی پایدار ارائه میکند که تنها بر سود کوتاه مدت استوار نیستند. مهم نیست چه شغلی داشته باشید، همه به بازاریابی نیاز دارند و گادین شما را به بازاریابی بهتر تبدیل خواهد کرد.
اندیشهها و نظرات ست گادین
رسالت اصلی ست گادین این است که آبروی ریخته بازاریابها را احیا کند. از دید او، انسان موفق، آن فرد زرنگ و بدجنسی نیست که با استفاده از تکنیکهای فروش میتواند اجناس به درد نخور را با بالاترین قیمت به مردم بفروشد. بلکه او به عنوان رهبر یک قبیله در تلاش است تا بیشترین فایده را به همنوعان خود برساند و از آنها حمایت کند. مردم از این رهبر پیروی نمیکنند چون مجبورند، بلکه دنبالهروی او هستند چون دلشان میخواهد. این گروه جدید از بازاریابها، مدیرانی نیستند که در اتاقهایی با در بسته، سناریویی بامزه برای یک تبلیغ تلویزیونی مینویسند. آنها از مشتریان خبر دارند. خواستهها و دردهای آنها را میشناسند. میدانند محصول رقیب چه نکات مثبتی دارد و چرا برخی از مردم آنها را ترجیح میدهند. آنها از اتاقهای در بسته خود بیرون میروند، با تیم طراحی حرف میزنند، از خط تولید باخبر هستند و مشکلات تیم فروش را جویا میشوند و هدف اصلیشان، ساختن دنیایی است که برای زندگی جای بهتری باشد.
انتقادها از ست گادین
ست گادین نویسندهای توانا است و حرفهای زیبای زیادی میزند. اما شاید یکی از مشکلات گادین همین باشد. او زیاد حرف میزند! این که یک نویسنده حدود 20 کتاب بنویسد، آن هم در مورد موضوعاتی مختلف، از توسعه فردی تا بازاریابی و فروش، ما را وادار میکند که اندکی در مورد نظراتش را تردید بیشتری فکر کنیم. در نهایت گادین نه یک استاد دانشگاه مثل کاتلر است که حاصل پژوهشهای خود را به صورت کتاب درسی در اختیار دانشجویان جوان بگذارد، نه فردی است فعال در صنعت که بخواهد تجربیات عملی خود را به اشتراک بگذارد. گادین در نهایت یک کتابفروش است، از آن نویسندههایی که نیویورک تایمز عاشقشان میشود، چون فرمول کتاب پرفروش نوشتن را یاد گرفتهاند. نوشتههای گادین جذاب و خواندنی هستند. اما نباید اجازه بدهیم که زیبایی، ما را از حقیقت دور کند.
چرا باید ست گادین را بخوانیم؟
بسیاری از عبارات ست گادین، امروزه به ادبیات رایج کسبوکار تبدیل شدهاند. بعید است که در یک جلسه، به خصوص در شرکتهای استارتاپی بنشینید، بدون آن که یکی از اصطلاحات گادین را بشنوید. گاو بنفش، قبیله و مهره کلیدی، کلماتی هستند که جای خود را در اکوسیستم استارتاپی پیدا کردهاند. از سوی دیگر گادین به شما نشان میدهد که برای موفقیت، به هکهای غیراخلاقی فروش نیازی ندارید. اتفاقا مسیر موفقیت شما از میان کوههای سرسبز و زیبای اخلاق و نوعدوستی عبور میکند. اگر بازاریاب هستید، گادین به شما کمک میکند که به شغل خود افتخار کنید. اگر نه، گودین یک راهنمای دقیق ارائه میکند که بتوانید بازاریابهای بهتری را استخدام کنید.
جوایز و افتخارات
- کتاب سال تجارت فوربس
- پرفروشترین کتاب نیویورک تایمز برای کتاب شیب
- پرفروش ترین کتاب هفته کسب و کار برای کتاب شیب
- یکی از 20 کتاب تأثیرگذار در کسبوکار
- عضویت در تالار مشاهیر انجمن بازاریابی آمریکا، 2018
- بهترین وبلاگ سال 2009
نقل قولها
- مردم کالا و خدمات نمیخرند. مردم خریدار روابط، داستان و جادو هستند.
- اشتباه کردن کمهزینهتر است از کاری نکردن.
- تغییر، یک تهدید نیست، یک فرصت است. هدف اصلی بقا نیست، موفقیت است.
- بازاریابی در مورد چیزهایی نیست که میسازید، بلکه در مورد داستانهایی است که تعریف میکنید.
- بهترین مشتری شما کسی است که با دیگران در مورد محصول شما حرف میزند.