تصویر ست گادین
Seth Godin

ست گادین

نویسنده

ست گادین یک نویسنده آمریکایی است که در زمینه بازاریابی و کسب‌وکار می‌نویسد. او سابقه فعالیت در حوزه استارت‌آپ و فناوری را دارد. در اولین تجربه حرفه‌ای، او به عنوان مدیر برند شرکت اسپیناکر مشغول به کار شد. پس از سه سال کار در این شرکت و با یک سرمایه اولیه 20 هزار دلاری، او شرکت خود را تاسیس کرد. سپس این شرکت را فروخت و به همراه مارک هرست، یک شرکت برای بازاریابی به نام یویوداین را در سال 1995 ایجاد کردند. در سال 1998، گودین شرکت یویوداین را با مبلغی نزدیک به 30 میلیون دلار به یاهو فروخت و خودش معاون بازاریابی مستقیم یاهو شد. کتاب‌های گودین اغلب پرفروش هستند. گاو بنفش یکی از مشهورترین آثار او است.

همه کتاب‌های ست گادین

12 کتاب
صداقت در بازاریابی بهترین روش است
تقریبا همه ما از بازاریاب‌ها می‌ترسیم و نگرانیم که مبادا ما را فریب دهند. این در حالی است که اتفاقا بازی تغییر کرده و بازاریاب‌های موفق کسانی هستند که بیشترین میزان صداقت را در کار خود دارند. کتاب «همه‌ی بازاریاب‌ها دروغگو هستند» نشان می‌دهد که چگونه با روایت داستان‌های واقعی و پرمعنا در مورد کسب و کار خود، می‌توانید محصولاتتان را بهتر بفروشید و با مشتریانتان رابطه‌ای عمیق و ماندگار بسازید.
فرمول جدید بازاریابی
کتاب «جایزه رایگان» به یکی از مهم‌ترین پرسش‌های پیش روی بازاریابان، کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار امروزی پاسخ‌های کاربردی ارائه می‌دهد: در دنیایی که مردم دیگر به تبلیغات سنتی توجه نمی‌کنند، چگونه می‌توانید از دیگران متمایز شوید و به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید؟ ست گادین معتقد است که با استفاده از قدرت نوآوری‌های کوچک، می‌توان محصول، خدمات یا شرکت خود را به گونه‌ای خاص و جذاب کرد که از میان انبوه اطلاعات و هیاهوی زندگی مدرن به گوش مخاطب برسد.
کتاب کوچکی که به شما می‌آموزد چه زمانی باید منصرف شوید و چه زمانی باید ادامه دهید!
یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی، در مورد وفاداری‌های اشتباه صحبت می‌کند. جایی که رها کردن به یک هنر تبدیل می‌شود و به ما کمک می‌کند تا خود را از تکرارهای اشتباه در امان بداریم. درست رها کردن چیزهایی که ارزش نگهداری ندارند، یکی از رموز اصلی موفقیت است. در دنیایی که همه به ما می‌گویند از چند شکست کوچک نترسید، ادامه بدهید، موفقیت با پایمردی به دست می‌آید، لازم است گاهی بایستیم و به خود بگوییم «رها کن». اما برعکس این موضوع هم می‌تواند درست باشد. رها کردن نابجا و تسلیم شدن با اولین مانع، ما را برای همیشه در سطحی متوسط نگه می‌دارد.
آیا شما غیرقابل‌جایگزین هستید؟
کتاب مهره حیاتی در رابطه با این موضوع است که چرا باید از انجام کارهای روزمره و مکانیکی در محل کار دست بردارید و به جای آن به یک مهره‌حیاتی که تمام انرژی خود را برای کار می‌گذارد و برای شرکت ضروری است تبدیل شوید. این کار نه تنها باعث پیشرفت شغلی شما می‌شود، بلکه باعث می‌شود کار کردن برایتان بسیار لذت‌بخش‌تر و پربارتر شود.
آخرین باری که کاری را برای اولین بار انجام دادید، کی بود؟
آخرین باری که یک کار را برای اولین بار انجام دادید کی بود؟ امتحان کردن یک غذای جدید، حرف زدن با یک غریبه به روشی که قبلاً هرگز تجربه نکرده بودید، شروع خواندن یک زبان جدید… هر چیزی. ترسناک بود، نه؟ استرس داشتید و فکر می‌کردید ممکن است همه چیز خراب شود. حالا اگر قرار است خوردن یک غذای جدید این قدر سخت باشد، شروع یک کار جدید، ساختن اولین نمونه از یک ایده خلاق یا حرکت در مسیری کاملا متفاوت چه خالی خواهد داشت. مشکل این نیست که ما به اندازه کافی خلاق نیستیم یا ایده‌های فوق‌العاده‌ای نداریم. مشکل بسیاری از ما در این است که شهامت نداریم ایده‌های خود را حتی برای یکبار آزمایش کنیم.
تا کجا حاضرید اوج بگیرید؟
ایکاروس دلبسته خورشید بود. پدرش برای او یک جفت بال درست کرد تا بتواند خورشید را بهتر ببیند، اما به او توصیه کرد که بیش از اندازه اوج نگیرد. ایکاروس زمانی که چشمش به خورشید افتاد، نصیحت پدر را فراموش کرد و آنقدر اوج گرفت، تا بالهایش سوخت و او سقوط کرد. شاید این داستان به نظر شما آموزنده بیاید. اما در دنیای امروز، افسانه ایکاروس یک فریب است. واقعیت این است که کسانی داستان ایکاروس رأی رأی شما تعریف می‌کنند که هرگز خودشان اوج نگرفته‌اند و نمی‌دانند که در ارتفاعات چه می‌گذرد. این کتاب می‌خواهد برای شما انگیزه‌ای باشد تا نصیحت‌هایی مثل «در منطقه امن حرکت کن» را کنار بگذارید و اوج بگیرید. گاهی پرواز در ارتفاع کم، از اوج گرفتن خطرناک‌تر است.
مانیفستی برای تیم‌ها و رهبران
در دنیای کسب‌وکار امروزی دو حالت وجود دارد. یا شما عضوی از یک تیم هستید یا یک تیم را رهبری می‌کنید. در هر دو صورت، این احتمال وجود دارد که خود را سردردگم و آشفته ببینید. گاهی شاید احساس کنید که به این تیم تعلق ندارید و دیر یا زود کنار گذاشته می‌شوید. در این صورت، این کتاب برای شما نوشته شده است. به خصوص تجربه دورکاری در دوران کرونا، آزمایشگاهی بسیار مناسب بود برای سنجش ارزش یک تیم. در دوران پساکرونا هم هنوز یک نگرانی جدی وجود دارد. آیا هوش‌مصنوعی قرار است جای شما در تیم را بگیرد؟ در این کتاب می‌خوانیم که وظیفه اصلی یک شرکت این نیست که حجم فضای ذخیره اطلاعات را بیشتر کند یا ماشین‌هایی با سرعت بالاتر بسازد. یک شرکت باید از خود سوال کند که مردم چه می‌خواهند؟ آیا واقعا حجم بیشتر یا سرعت بالاتر چیزی است که مردم امروزه به آن نیاز دارند؟
ظهور قبایل و پایان وضعیت عادی
شاید گاهی فکر کنید علاقه‌ها و افکاری عجیب دارید. چیزهایی که شاید حتی خجالت بکشید در مورد آن‌ها صحبت کنید. نه. شاید بهتر باشد مثل دیگران لباس بپوشید، غذا بخورید و کار کنید. شاید لازم است این افکار عجیب را از بقیه پنهان کنید. بقیه، که آدم‌هایی سالم و طبیعی به نظر می‌رسند. اما یک راز وجود دارد. فقط شما نیستید که عجیب و غریب هستید. راستش، همه ما عجیب و غریبیم. بله، برای یک بازاریاب راحت‌تر است که بجای توجه به سلیقه هر فرد، یک کالا را به انتخابی مطمئن برای همه تبدیل کند. اما پیروی از این الگوها بدترین کاری است که می‌توانیم با خودمان بکنیم. اگر تلاش کنیم عجیب غریب نباشیم، استعدادهایمان را می‌کشیم و به فردی غمگین و ناراضی تبدیل می‌شویم. شاید باید قبول کنیم که ما، همه عجیب و غریبیم.
به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی
آیا برخی از افراد ذاتا رهبر هستند و برخی دیگر پیرو؟ خیر. این کتاب به شما نشان می‌دهد که هر کس قادر است قبیله خود را بسازد و آن را رهبری کند. طبیعت انسان نیاز دارد که در یک قبیله عضو باشد. این قبیله می‌تواند گروه دوستانی صمیمی باشد که بعدازظهرها در یک کافه جمع می‌شوند یا طرفداران یک گروه موسیقی خاص. برای این که به رهبر یک گروه تبدیل شویم کافی است سه ویژگی داشته باشیم: به ایجاد تغییر تمایل داشته باشیم. بتوانیم با اعضای قبیله ارتباط برقرار کنیم و بخواهیم که قبیله را رهبری کنیم. مردم زیادی هستند که تمایل دارند اوضاع تغییر کند. اما تمام تلاششان را می‌کنند که چیزی را تغییر ندهند. زیرا آن‌ها همزمان که خواهان زندگی بهتر هستند، نمی‌خواهند امنیت و راحتی زندگی فعلی را هم از دست بدهند. در کنار تمایل ذاتی ما برای پیوستن به یک قبیله، همه ما به فردی نیاز داریم که این تغییر را آغاز کند. ما به تو نیاز داریم، که رهبرمان باشی!
تا زمانی که دیدن را یاد نگیریم، دیده نمی‌شویم!
بازاریاب‌ها بدنام هستند. این یک حقیقت انکار ناپذیر است. آن‌ها به هر روشی، حتی دستکاری‌های روانشناختی دست می‌زنند تا یک محصول بی‌ارزش را با قیمتی بالا به مردم بفروشند. این بازاریاب‌ها بخشی از بودجه شرکت را به خود اختصاص می‌دهند تا با آن بتوانند دیوارهای شهر را با تابلوهای رنگی پر کنند و تبلیغاتشان را در تلویزیون و اینترنت بگذارند. روشی که در جهان امروز حتی به ندرت به فروش منتهی می‌شود. اما از نظر گودین، این شیوه‌های زرد و چرک، بازاریابی نیستند. یک بازاریاب برای آن که دیده شود، قبل از هر چیز، باید خوب ببیند. وظیفه یک بازاریاب فقط فروش نیست. بلکه او باید بتواند دیدگاه مردم، باورهای مردم و سبک زندگی مردم را تغییر دهد. به بیان ساده، بازاریاب فروشنده قفل نیست. او یک کلیدساز است. کسی که به مردم کمک می‌کند تا بتوانند قفل‌های زندگی خود را باز کنند.
چطور با ایجاد تمایز کسب‌وکار خود را متحول کنیم؟
یک روز با ماشین از کنار یک مزرعه عبور می‌کنید. یک گله گاو دارند در مزرعه می‌چرند. برخی از این گاوها واقعا خوب هستند. یکیشان اخیرا خیلی وزن گرفته. دیگری دوبرابر میانگین گله شیر می‌دهد. پوست یکی خیلی نرم است. دیگری شاخ‌هایی عالی دارد. اما شما به عنوان یک رهگذر، هیچ توجهی به این گاوهای بااستعداد نمی‌کنید. تا این که یک چیز توجه شما را به خود جلب می‌کند. پایتان را روی ترمز می‌کوبید. از ماشین پیاده می‌شوید. از یکی از گاوها عکس می‌گیرید. چیزی که می‌بینید را باور نمی‌کنید: یک گاو بنفش! در دنیا شلوغ امروز، در حالی که همه جا از تبلیغات پر شده است، مردم دیگر به چند ویژگی عالی از یک محصول توجه نمی‌کنند. چیزی که می‌تواند مردم را میخکوب کند، چیزی است متفاوت و شاید حتی کمی مضحک. چیزی که هرگز در عمرشان ندیده باشند. یک گاو بنفش!
روش‌های ارائه کار خلاقانه
همه ما رویایی در سر داریم. یکی می‌خواهد خواننده شود، دیگری به راه‌اندازی یک کسب‌وکار فکر می‌کند و یکی هم عمیقا دلبسته کسی است. از این بین عده بسیاری کمی بلند می‌شوند و به سمت رویای خود حرکت می‌کنند. بهانه تمام کسانی که در حسرت می‌سوزند یک چیز است: من به اندازه کافی خوب نیستم. ما در زندگی اسیر ترس هستیم. ترس شکست خوردن، نه شنیدن، مسخره شدن، فقیر شدن. اما یک تغییر ساده می‌تواند شرایط را عوض کند. تمرین ارتباط بهتر با درون خودمان و رقصیدن با موسیقی زندگی. و این کتاب راهنمایی است عملی برای همین منظور.

زندگی ست گودین

ست گادین در 10 ژوئیه 1960 در نیویورک آمریکا متولد شد. او در دانشگاه تافتس در رشته کامپیوتر و فلسفه تحصیل کرد. اما در نهایت تغییر رشته داد و برای تحصیل در رشته مدیریت کسب‌وکار راهی استنفورد شد. ست گادین کار کردن را از سنین پایین شروع کرد. اولین شغل او در 17 سالگی، در یک شرکت تولید پیراشکی بود. اما نخستین کار رسمی او، مدیریت برند در یک وبسایت فروش نرم‌افزار به اسم اسپیناکر (Spinnaker) بود. گادین تمایل داشت کسب‌وکار خودش را داشته باشد. برای همین پس از سه سال این شرکت را ترک کرد و با سرمایه 20 هزار دلار، شرکتی برای بسته‌بندی کتاب با نام «ست گادین پروداکشن» را تاسیس کرد. شرکتی که در نهایت به کارمندانش فروخته شد.

گادین مسیر اصلی خود را پیدا کرده بود: بازاریابی. به همین دلیل او به همراه مارک هرست شرکت تبلیغاتی یویوداین را تاسیس کرد. شرکتی که بسیار موفق شد و توانست با برندهای بزرگ جهان مثل سونی موزیک، مایکروسافت و ولوو همکاری داشته باشد. اما حتی این موفقیت هم گادین را راضی نکرد. یاهو شرکت یویوداین را خریداری کرد و گادین هم با عنوان معاون بازاریابی شرکت یاهو مشغول به کار شد. تاسیس سایت اسکویدو، یکی از 500 سایت پربازدید در جهان هم از دیگر فعالیت‌های تجاری ست گادین بوده است. در نهایت گادین استعداد اصلی خود را کشف کرد: نوشتن. گادین کتاب‌های زیادی در مورد بازاریابی و کسب‌وکار نوشت که تقریبا همگی مشهور و پرفروش شدند. گاو بنفش، مهره حیاتی، قبایل و این است بازاریابی برخی از عناوین معروف به قلم این نویسنده باذوق هستند.


گودین به عنوان یک نویسنده

ست گادین قلمی ساده، شفاف و دقیق دارد. کتاب‌های او با مثال‌هایی جذاب و به یادماندنی همراه هستند. این کتاب‌ها نه آنچنان عمیق و فلسفی هستند که نشود آن‌ها را در دنیای واقعی به کار بست، نه مثل آثار زرد موفقیت و رازهای کسب ثروت، در جهانی فانتزی و خیالی سیر می‌کنند. گادین با مثال‌ها و داستان‌هایی واقعی، از شرکت‌های مختلف گرفته تا تجربیات شخصی خود، تلاش می‌کند که ما را با راهکارهایی موثر و ارزان برای موفقیت فردی و سازمانی آشنا کند. راهکارهای گادین از یکسو به بهتر دیده شدن افراد و محصولات کمک می‌کند، از سوی دیگر با توجه مداوم به اخلاق و انصاف، روش‌هایی پایدار ارائه می‌کند که تنها بر سود کوتاه مدت استوار نیستند. مهم نیست چه شغلی داشته باشید، همه به بازاریابی نیاز دارند و گادین شما را به بازاریابی بهتر تبدیل خواهد کرد.


اندیشه‌ها و نظرات ست گادین


رسالت اصلی ست گادین این است که آبروی ریخته بازاریاب‌ها را احیا کند. از دید او، انسان موفق، آن فرد زرنگ و بدجنسی نیست که با استفاده از تکنیک‌های فروش می‌تواند اجناس به درد نخور را با بالاترین قیمت به مردم بفروشد. بلکه او به عنوان رهبر یک قبیله در تلاش است تا بیشترین فایده را به همنوعان خود برساند و از آن‌ها حمایت کند. مردم از این رهبر پیروی نمی‌کنند چون مجبورند، بلکه دنباله‌روی او هستند چون دلشان می‌خواهد. این گروه جدید از بازاریاب‌ها، مدیرانی نیستند که در اتاق‌هایی با در بسته، سناریویی بامزه برای یک تبلیغ تلویزیونی می‌نویسند. آن‌ها از مشتریان خبر دارند. خواسته‌ها و دردهای آن‌ها را می‌شناسند. می‌دانند محصول رقیب چه نکات مثبتی دارد و چرا برخی از مردم آن‌ها را ترجیح می‌دهند. آن‌ها از اتاق‌های در بسته خود بیرون می‌روند، با تیم طراحی حرف می‌زنند، از خط تولید باخبر هستند و مشکلات تیم فروش را جویا می‌شوند و هدف اصلی‌شان، ساختن دنیایی است که برای زندگی جای بهتری باشد.


انتقادها از ست گادین


ست گادین نویسنده‌ای توانا است و حرف‌های زیبای زیادی می‌زند. اما شاید یکی از مشکلات گادین همین باشد. او زیاد حرف می‌زند! این که یک نویسنده حدود 20 کتاب بنویسد، آن هم در مورد موضوعاتی مختلف، از توسعه فردی تا بازاریابی و فروش، ما را وادار می‌کند که اندکی در مورد نظراتش را تردید بیشتری فکر کنیم. در نهایت گادین نه یک استاد دانشگاه مثل کاتلر است که حاصل پژوهش‌های خود را به صورت کتاب درسی در اختیار دانشجویان جوان بگذارد، نه فردی است فعال در صنعت که بخواهد تجربیات عملی خود را به اشتراک بگذارد. گادین در نهایت یک کتاب‌فروش است، از آن‌ نویسنده‌هایی که نیویورک تایمز عاشقشان می‌شود، چون فرمول کتاب پرفروش نوشتن را یاد گرفته‌اند. نوشته‌های گادین جذاب و خواندنی هستند. اما نباید اجازه بدهیم که زیبایی، ما را از حقیقت دور کند.


چرا باید ست گادین را بخوانیم؟


بسیاری از عبارات ست گادین، امروزه به ادبیات رایج کسب‌وکار تبدیل شده‌اند. بعید است که در یک جلسه، به خصوص در شرکت‌های استارتاپی بنشینید، بدون آن که یکی از اصطلاحات گادین را بشنوید. گاو بنفش، قبیله و مهره کلیدی، کلماتی هستند که جای خود را در اکوسیستم استارتاپی پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر گادین به شما نشان می‌دهد که برای موفقیت، به هک‌های غیراخلاقی فروش نیازی ندارید. اتفاقا مسیر موفقیت شما از میان کوه‌های سرسبز و زیبای اخلاق و نوع‌دوستی عبور می‌کند. اگر بازاریاب هستید، گادین به شما کمک می‌کند که به شغل خود افتخار کنید. اگر نه، گودین یک راهنمای دقیق ارائه می‌کند که بتوانید بازاریاب‌های بهتری را استخدام کنید.


جوایز و افتخارات

  • کتاب سال تجارت فوربس
  • پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز برای کتاب شیب
  • پرفروش ترین کتاب هفته کسب و کار برای کتاب شیب
  • یکی از 20 کتاب تأثیرگذار در کسب‌وکار
  • عضویت در تالار مشاهیر انجمن بازاریابی آمریکا، 2018
  • بهترین وبلاگ سال 2009


نقل قول‌ها

  • مردم کالا و خدمات نمی‌خرند. مردم خریدار روابط، داستان و جادو هستند.
  • اشتباه کردن کم‌هزینه‌تر است از کاری نکردن.
  • تغییر، یک تهدید نیست، یک فرصت است. هدف اصلی بقا نیست، موفقیت است.
  • بازاریابی در مورد چیزهایی نیست که می‌سازید، بلکه در مورد داستان‌هایی است که تعریف می‌کنید.
  • بهترین مشتری شما کسی است که با دیگران در مورد محصول شما حرف می‌زند.

لوگوی اکوتوپیا کامل