کتاب قوی سیاه

تاثیر به شدت نامحتمل

6 نفر در حال مطالعه این کتاب هستند.

کتاب قوی سیاه (Black Swan) اثر نسیم نیکلاس طالب تأثیر رویدادهای نادر، پیش‌بینی ناپذیر و بسیار تأثیرگذار یا «قوهای سیاه» بر زندگی، اقتصاد و تاریخ ما را مورد بحث قرار می دهد. از رویکردی به زندگی حمایت می‌کند که عدم قطعیت را در بر می‌گیرد.

کتاب قوی سیاه، بینش‌هایی را در مورد تصادف درک شده و محدودیت‌های ما در مواجه پیش‌بینی‌‌گری ارائه می دهد. اتکای بیش از حد ما به روش‌های مبتنی بر شهود به بهای دقت، ناتوانی اولیه ما در فهم و تعریف تصادف، و حتی خود زیست‌شناسی ما، همگی در تصمیم‌گیری ضعیف و گاهی اوقات به “قوهای سیاه” کمک می‌کنند (رویدادهایی که تصور می‌شود به قدری نامحتمل هستند که درک ما از جهان را دوباره تعریف کند).

نسیم نیکلاس طالب یکی از پرکارترین اقتصاددانان و متفکران معاصر است که تعدادی از آثار تحسین برانگیز مانند فریب خورده تصادف را نوشته است و مقالات متعدد او در تعدادی از مجلات و مجلات به چاپ رسیده است. طالب استاد برجسته مهندسی ریسک در موسسه پلی تکنیک دانشگاه نیویورک است.

خلاصه کتاب قوی سیاه

حاوی 9 ایده کلیدی
The Black Swan
The Impact of the Highly Improbable
ایده‌های کلیدی کتاب
ایده کلیدی 1

1«قوهای سیاه» رویدادهایی هستند که تصور می‌کنیم امکان ندارد رخ بدهد، اما رخ می‌دهند و ما را غافلگیر می‌کنند!

ما انسان‌ها مهارت ویژه‌ای در تبدیل رویدادهای طبیعی به اطلاعات معنی‌دار داریم. این همان استعدادی است که باعث شده ما برای اتفاقات مختلف، دلایل منطقی و علمی پیدا کنیم، به فلسفه وجودیمان فکر کنیم و یا به مدل‌های پیچیده ریاضی دست پیدا کنیم.
باید توجه داشته باشیم که هرچند این استعداد، ما را قادر می‌سازد تا دنیای اطرافمان را نظم بدهیم و دلیل بسیاری از رویدادها را متوجه شویم ولی این ویژگی لزوما به این معنا نیست که ما در این کار خیلی خوب هستیم. چون ما عموما وقتی در مورد یک موضوع خاص به یک الگو و باور خاص دست پیدا می‌کنیم، بر روی آن متعصب شده و آن‌را رها نمی‌کنیم یا به فکر تغییر عقیده نمی‌افتیم!
اما از آنجا که دانش بشری به طور مداوم در حال رشد و تکامل است، این رویکرد متعصبانه می‌تواند منجر به نتایج فاجعه باری شود. مثلا همین دویست سال پیش، پزشکان و دانشمندان از دانش پزشکی خود بسیار مطمئن بودند؛ اما امروز داستان کاملا متفاوت شده است. تصور کنید شما برای درمان یک سرماخوردگی معمولی به دکتر مراجعه می‌کنید، اما تجویز دکتر برای شما مار خشک و وزالو باشد!
تعصب درباره هر عقیده و باوری، چشم‌ها را نابینا و گوش‌ها را ناشنوا می‌کند.
تعصب روی باورهایمان باعث می‌شود نتوانیم اتفاقاتی که خارج از الگوهایی که ذهن ما آن‌ها را به طور پیش فرض پذیرفته را ببینیم. برای مثال اگر شما ندانید میکروب‌ها وجود دارند چگونه می‌توانید دارو تجویز کنید؟ در بهترین حالت شاید بتوانید توضیح منطقی برای علت وقوع بیماری پیدا کنید اما چون اطلاعات شما کافی نیست، طبیعتا توضیحتان هم ناقص خواهد بود و نمی‌توانید تجویز داروی درستی داشته باشید.
این نوع تفکر متعصبانه می‌تواند منجر به یک غافلگیری بزرگ شود که البته برخلاف چیزی که تصور می‌کنیم ما به خاطر تصادفی بودن اتفاقات غافلگیر نمی‌شویم، بلکه علت اصلی این غافلگیری چشم‌انداز و دیدگاه محدود ما و کم بودن سطح دانش و دسترسی ما به اطلاعات است.
این مدل غافلگیری‌ها را «قوی سیاه» می‌نامیم. قوهای سیاه می‌توانند باعث تغییر اساسی دیدگاه ما نسبت به رویدادهای دنیای اطرافمان شوند.
قبل از اینکه کسی اولین قوی سیاه رادر دنیا ببیند، همه مردم تصور می‌کردند که تمام قو‌ها سفید هستند و حتی سفید بودن را جزو ویژگی‌های ذاتی قوها می‌دانستند. ولی وقتی اولین بار با قوی سیاه مواجه شدند، کلیه باورهایشان نسبت به قو دست خوش تغییر شد.
درک درست مفهوم قوی سیاه برای هرکسی واجب است و اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد که در ادامه این کتاب مفصل در مورد ابعاد مختلف آن صحبت خواهیم کرد.

ایده کلیدی 2

2کسانی که به مفهوم قوی سیاه بی‌توجهی می‌کنند، باید منتظر عواقب دردناک آن باشد.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 3

3ما به سادگی فریب ابتدایی ترین خطاهای منطقی را می‌خوریم.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 4

4روشی که مغز ما اطلاعات را دسته بندی می کند، پیش بینی‌های دقیق را سخت و بعضا غیر ممکن می‌کند.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 5

5ما نمی‌توانیم بین اطلاعات مقیاس‌پذیر و مقیاس‌ناپذیر به راحتی تمایز قائل شویم.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 6

6ما به دانسته‌هایمان بیش از حد اعتماد می‌کنیم!

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 7

7فهرستی از چیزهایی که نمی‌دانید تهیه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا ارزیابی دقیق‌تری از میزان ریسک‌ها داشته باشید و کمتر در دام قوی سیاه بیوفتید.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایده کلیدی 8

8داشتن درک درست از محدودیت‌هایمان می‌تواند کیفیت تصمیم گیری ما را بالا ببرد.

برای مشاهده این بخش از محتوا لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
کتاب‌های دیگر از نسیم نیکلاس طالب
3 کتاب
اثر نسیم نیکلاس طالب
اثر نسیم نیکلاس طالب
اثر نسیم نیکلاس طالب
نظرات و دیدگاه‌های شما
2 دیدگاه

2 پاسخ

  1. ممنون از خلاصه کتابی که انجام دادین و زحماتتون، از نظر من خیلی دیدگاه کلی داشت خلاصه تون و حس میکنم مطالب خیلی کلی بود، دوست داشتم چند نکته خاص و کلیدی از این کتاب رو تو خلاصه ببینم که من رو ترقیب کنه به خوندن کتاب، جمله کلیدی و طلایی برای روشن کردن انگیزه برای خوندن این کتاب رو این خلاصه به من نداد.

    1. سلام
      در این جا کسی که خلاصه کتاب را می خونه صرفا باید از نکات کلیدی آن استفاده کنه و خلاصه کتاب نمی تونه کسی رو ترغیب به مطالعه کنه مگر اینکه روی نکات کلیدی تمرکز بشه و اگر نیاز دید اون کتاب رو کامل مطالعه کنه
      خدا قوت به گروه اکوتوپیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب‌های مشابه
اثر سیمون سباگ مونتفیوره
اثر تیموتی اسنایدر
اثر اندرو راس سورکین
لوگوی اکوتوپیا کامل