سوگیری اثر عجیب و غریب

هر چه عجیب تر، به یادماندنی تر

تصویر مقاله سوگیری اثر عجیب و غریب

فهرست مطالب

زمین تا ۴ روز دیگر به طور کل نابود خواهد شد و دیگر هیچ موجود زنده‌ای روی کره زمین وجود نخواهد داشت. احتمالاً شما هم این جمله را که چندین سال پیش در فضای مجازی به‌شدت پخش شده و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده بود را به‌خاطر می‌آورید. اما یک سؤال؟ آیا اتفاق خاص دیگری از آن زمان که مربوط به نابودی زمین نباشد را به‌خاطر دارید؟ برای مثال آیا به‌خاطر می‌آورید که زمانی که این خبر پخش شد، ناهار چه داشتید؟ و یا دقیقاً چند ساله بودید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد یک سوگیری دیگر برایتان صحبت کنیم.

سوگیری اثر عجیب‌ و غریب

یکی دیگر از سوگیری‌های شناختی، اثر عجیب‌وغریب است. براین‌اساس انسان‌ها چیزهای عجیب‌وغریب را راحت‌تر به ذهن می‌سپارند تا اتفاقات معمول. مثلاً فرض کنید به شما بگویند قسمت بیستم فلان سریال را به یاد می‌آورید؟ به‌احتمال خیلی زیاد پاسخ منفی خواهد بود و شما اصلاً نمی‌دانید مخاطب در مورد چه صحبت می‌کند. اما اگر یک ویژگی عجیب از فیلم را برای شما بگویند، قطعاً به یاد خواهید آورد. 

در واقع چیزی که سبب می‌شود تا شما اتفاقاتی را به‌خاطر آوردید و اتفاقات دیگر را خیر، عجیب‌وغریب بودن برخی حوادث است. مثلاً احتمالاً شما اگر تصادف وحشتناکی را ببینید و در آن تصادف همه سالم بمانند، این تصادف در خاطر شما خواهد ماند و به‌راحتی آن را فراموش نخواهید کرد.

دلیل رخ‌دادن اثر عجیب‌وغریب

دلیل این موضوع نیز واضح است. مغز می‌تواند به‌راحتی تضادها و مغایرت‌ها را به‌خاطر بسپارد. برای مثال مردی با سه‌گوش برای شما عجیب است و قطعاً او را از خاطر نخواهید برد. اما احتمال اینکه مردم عادی که هر روز می‌بینید را از خاطر ببرید، بسیار زیاد است. 

  یا اگر دقت کرده باشید، کودکان به‌راحتی می‌توانند اطلاعاتی راجع به دایناسورها را یاد بگیرند؛ اما یا گرفتن دروس برای آنان خسته‌کننده است و تمایلی به انجام‌دادن تکالیف خود یا به‌خاطر سپردن مسائل درسی ندارند؛ بنابراین سوگیری شناختی اثر عجیب‌وغریب به تمایل انسان برای راحت و آسان به‌خاطرآوردن مسائل عجیب‌وغریب اشاره می‌کند. در واقع مغز انسان علاقه دارد موضوعات عجیب و تازه و یا متضاد را به‌خاطر بسپارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سالیان سال است که از اثر عجیب‌وغریب جهت تاثیرگذاری روی ذهن افراد و انتقال پیام‌های تبلیغاتی استفاده شده است و احتمالاً خود شما هم بارها و بارها تحت‌تأثیر این سوگیری بوده‌اید. 

استفاده از اثر عجیب‌وغریب در فروش

شما می‌توانید به‌راحتی با بهره‌گرفتن از اثر عجیب‌وغریب در طراحی و فروش محصولات خود، فروش را افزایش و مشتریان بیشتری را به خود جذب کنید. در واقع اثر عجیب‌وغریب به شما کمک می‌کند تا با تعریف‌کردن یک داستان یا واقعیتی حیرت‌انگیز، محصول خود را به‌یادماندنی کنید.

طراحی محصول

محصولاتی که رنگ یا ظاهر متفاوت داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند مشتریان بسیاری را به خود جلب کند؛ بنابراین می‌توانید از رنگ‌ها و … جالب در طراحی محصول خود استفاده کنید تا افراد بیشتری جذب محصول شما شوند. 

یک مثال جالب برای این موضوع شرکت تویوتاست. در سال ۲۰۰۷ هیوندا و تویوتا تصمیم گرفتند تا از یک ماشین هیبریدی رونمایی کنند. دو ماشین از همه نظر شبیه هم بودند و هر دو نیز با هدف حفظ محیط‌زیست و به ارمغان آوردن هوای پاک تولید شده بودند. اما فروش تویوتا، ۶ برابر بیشتر از فروش هیوندا بود. چرا؟ چون هیوندا ماشینی معمولی و مانند تمام ماشین‌های دیگر طراحی کرده بود. اما تویوتا ماشینی با ظاهر متفاوت تولید کرد و همین موضوع توانست فروش ماشین را در آن سال ۶ برابر هیوندا به ثبت برساند. 

تبلیغات 

بنا بر آنچه تا به الان گفتیم، هر چه تبلیغ شما خاص‌تر باشد، در ذهن مشتری، ماندگارتر خواهد بود. در نتیجه یکی دیگر از روش‌های ماندگاری در ذهن مشتری آن است که محصول خود را به‌صورت خاص تبلیغ کنید. به شکلی که در ذهن مشتری بماند و مشتری محصول شما را به‌خاطر بیاورد. برای مثال احتمالاً همه شما تبلیغات هلوشو بدم، لیموشو بدم را به‌خاطر می‌آورید و علت این ماجرا، اثر عجیب‌وغریب است. 

استفاده از تصاویر

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید محصول خود را ماندگارتر کنید، استفاده از تصاویر و یا المان‌های عجیب‌وغریب در محصول است. اصولاً تصاویر خیلی بهتر از کلمات پیام را منتقل می‌کنند.

تیترهای عجیب 

یکی دیگر از روش‌های ماندگار کردن محصول در ذهن مشتری، سرفصل‌ها و تیترهای جذاب و غیرعادی است. این نکته به‌ویژه برای محصولاتی که در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها به فروش می‌رسد، مفید خواهد بود. 

مقالات پیشنهادی برای مطالعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اپیزودهای پادکست

در این اپیزود درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در ایران صحبت می کنیم که شبیه بمب ساعتی در اقتصاد ایران بوده و راه زیادی تا …
در این اپیزود می‌خواهیم از تجربیات یک پوکرباز معروف به نام خانم آنی دوک استفاده کنیم و یاد بگیریم که چطور می‌توانیم با تصمیم‌گیری بهتر، زندگی …
در این اپیزود درباره مغالطه‌ها و باورهای عمومی اشتباهی مرتبط با خیریه حرف می‌زنیم و اصول و آسیب‌های جدی بررسی می‌کنیم …
این اپیزود درباره یکی از بزرگترین خاندان‌های کارآفرینی در ایران، خاندان لاجوردی است که چهار نسل کارآفرینی کردند و صنعت …
لوگوی اکوتوپیا کامل