هزینه زندگی در تهران چقدر است؟

شهری گران با اختلاف طبقاتی فاحش

تصویر مقاله هزینه زندگی در تهران چقدر است؟

فهرست مطالب

۱. مسکن

خرید مسکن در تهران به یک رویا تبدیل شده است. میانگین قیمت هر متر مربع در تهران ۱۱۰۰ دلار است، با فرض این که ۳۰ درصد خالص درآمدتان را پس‌انداز کنید، برای خرید یک خانه ۷۵ متری باید ۷۴ سال منتظر بمانید. (با فرض این که ارزش پس‌اندازتان افت پیدا نکند) یعنی در ۹۰ سالگی می‌توانید خانه‌دار ‌شوید!

۲. اجاره‌بها

به‌طور میانگین در تهران رهن کامل هر متر مربع ملک مسکونی ۱۸۰ دلار است که اگر به اجاره تبدیل کنیم، اجاره کامل هر متر مربع ۵.۵ دلار می‌شود، یعنی برای اجاره یک ملک ۷۵ متری در جای متوسط رو به پایین شهر باید ماهیانه حدود ۴۰۰ دلار بپردازید.

۳. حمل‌و‌نقل

نرخ بلیط تک سفره مترو در تهران ۲۰۰۰ تومان و هر بلیط brt برابر ۱۵۰۰ تومان است.

‏با فرض این که شما روزانه برای رفتن به سر کار یک بار مترو و یک بار brt سوار شوید، باید ماهانه حدودا ۱۰ دلار هزینه کنید.

میانگین هزینه اسنپ هم برای هر سفر ۱.۳ دلار است، با اسنپ رفتن هم ماهی ۷۰ دلار هزینه دارد.

۴. خودرو

خودرو هم در تهران گران است. تویوتا و هیوندای ۲۰۱۶ در تهران از مدل صفر ۲۰۲۲ در سایر کشورها گران‌تر است.

کیفیت خودرو داخلی که نیازی به بحث ندارد، هنوز سمند ۲۰ سال پیش با همان شکل و کیفیت تولید می‌شود. واردات خودرو هم در انحصار چین است. (آریزو۶ در تهران از کمری ۲۰۲۲ ترکیه گران‌تر است)

۵. زمان

حجم ترافیک در تهران بیش از حد بالاست؛ کافی است که بخواهید از غرب به مرکز تهران بیایید، با دید خوشبینانه ۴۰ دقیقه و با دید منطقی بیش از یک ساعت در ترافیک خواهید بود.

‏ضن این که بعضی مکان‌ها در هر ساعت از شبانه‌روز ترافیک دارند؛ پارک وی تا تجریش، جردن تا میرداماد، همت، جلال، امام علی و…

۶. تفریح

قیمت رستوران در تهران با سایر شهرها قابل قیاس نیست؛ برای دو نفر یک وعده غذای معمولی حدود ۱۰ دلار و یک کافه رفتن حداقل ۵ دلار هزینه خواهد داشت.

‏تله کابین توچال برای هر نفر دو دلار و بازدید از برج میلاد ۱.۵ دلار هزینه دارد.

‏یک فنجان چایی هم در درکه برایتان حدود دو دلار هزینه دارد.

درنظر داشته باشید که ما با مقادیر متوسط حساب کردیم، اگر بخواهید در منطقه نسبتا خوب تهران خانه‌ای کرایه کنید یا مثلا بخواهید برای تفریح به باشگاه انقلاب بروید و آخر هفته در لواسان یا کردان ویلا کرایه کنید یا برای رستوران به فودکورت‌های معروف بروید، باید این هزینه‌ها را چندین برابر کنید.

اما یک سوال چرا با وجود این همه آلودگی، ترافیک و گرانی باز هم حدود ۲۰ درصد ایران در تهران ساکن هستند؟

‏جواب ساده است؛ چون بهترین‌ها در تهران هستند. (بهترین دانشگاه، مراکز خرید، بیمارستان، متخصصین و…) و از طرفی تمام ارگان‌های دولتی در تهران است، این عدم تخصیص منابع تهران را با بحران دچار کرد.

حقوق ۵۰۰ دلار در تهران حقوق بالا محسوب می‌شود، ولی این ۵۰۰ دلار برای مخارج حداقلی است. این دستمزد را در مقابل هزینه‌ها قرار دهید و آن‌ را با سایر کشورها مقایسه کنید. جایی‌ که آلودگی کمتر است و مک‌دونالد و آدیداس و…حضور دارند و به جای دنا و شاهین می‌شود، رنو، هیوندا و تویوتا سوار شد!

مقالات پیشنهادی برای مطالعه
0
0
0
0
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اپیزودهای پادکست

در این اپیزود درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در ایران صحبت می کنیم که شبیه بمب ساعتی در اقتصاد ایران بوده و راه زیادی تا …
در این اپیزود می‌خواهیم از تجربیات یک پوکرباز معروف به نام خانم آنی دوک استفاده کنیم و یاد بگیریم که چطور می‌توانیم با تصمیم‌گیری بهتر، زندگی …
در این اپیزود درباره مغالطه‌ها و باورهای عمومی اشتباهی مرتبط با خیریه حرف می‌زنیم و اصول و آسیب‌های جدی بررسی می‌کنیم …
این اپیزود درباره یکی از بزرگترین خاندان‌های کارآفرینی در ایران، خاندان لاجوردی است که چهار نسل کارآفرینی کردند و صنعت …
لوگوی اکوتوپیا کامل