راز خوشحالی مردم فنلاند

معیارهای انتخاب یک کشور خوشحال چیست؟

تصویر مقاله راز خوشحالی مردم فنلاند

فهرست مطالب

فنلاند چندین سال است که خوشحال‌ترین مردم دنیا را دارد، اما معیارهای سنجش خوشحالی چیست؟

۱. تولید ناخالص داخلی کشور

۲. میزان امید به زندگی سالم

۳. کم شدن اختلاف طبقاتی

۴. آزادی برای تصمیم‌گیری

۵. حمایت اجتماعی

۶. بخشندگی

 ۷. نبود فساد

پول و ثروت عامل مهمی در خوشحالی است؟

احتمالا وقتی به خوشحال‌ترین مردم دنیا فکر می‌کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، این است که مردمش درآمد خیلی بالایی دارند که تا این اندازه احساس خوشحالی و خوشبختی می‌کنند. بد نیست بدانید که سرانه درآمد فنلاند حدود ۳۰ درصد از خیلی کشورها از جمله آمریکا و کانادا کمتر است، اما آمریکایی‌ها خوشحال‌ترین مردم دنیا نیستند. البته اصلا منظورمان این نیست که پول خوشحالی نمی‌آورد، اتفاقا عامل بسیار مهمی است؛ ولی نکته مهم اینجاست که پول و درآمد تا حد مشخصی می‌توانند در خوشحالی و رضایت ما از زندگی تاثیرگذار باشند. وقتی از یک حدی بگذرد، چند میلیون افزایش درآمد تاثیر زیادی در رضایت ما از زندگی ایجاد نمی‌کند.

حمایت‌های دولت از خوشحال‌ترین مردم دنیا

فنلاند یکی از بهترین کشورها برای بچه‌دار شدن است. هزینه‌های پزشکی به‌دنیا آوردن بچه تقریبا صفر است. خانواده تا سه روز را در بیمارستان می‌گذرانند، در این مدت تمامی مراقبت‌های مربوط به نوزاد انجام می‌شود و وعده‌های غذایی نوزاد و والدین نیز از طرف بیمارستان تامین می‌شود. همچنین وسایل مورد نیاز نوزاد برای سال اول از طرف بیمارستان تامین می‌شود؛ اما حمایت از والدین به این چیزها ختم نمی‌شود.

کارفرمایان در فنلاند موظف هستند تا به مدت ۱۰ ماه، امکان مرخصی بعد از زایمان را برای والدین فراهم کنند؛ از این زمان، سه ماه آن به مادر ارائه شده تا قبل از به‌دنیا آمدن نوزاد به استراحت بپردازد. همچنین پدر نوزاد نیز به مدت ۳ هفته پس از تولد نوزاد می‌تواند در کنارش باشد. در ادامه نیز تا زمان ۹ ماهگی کودک، پدر یا مادر وی می‌توانند ۷ ماه مرخصی باقی مانده را میان خود تقسیم کنند.

در دانمارک اگر کسی از شغلش ناراضی باشد، از طرف دولت مورد حمایت قرار می‌گیرد. هرکسی می‌تواند از شغل خود استعفا دهد و تا زمانی که شغل جدیدش را پیدا کند، دولت ماهیانه ۲۰۰۰ دلار به او می‌دهد. علاوه بر این‌ها، دسترسی به خدمات پزشکی و آموزشی، برای شهروندان دانمارک و فنلاند کاملا رایگان است.

سرمایه اجتماعی، رمز موفقیت دولت فنلاند

در فنلاند مردم مالیات بسیار بیشتری نسبت به آمریکا می‌دهند و کاملا هم رضایت دارند. با وجود مالیات بالاتر در این کشورها نسبت به کشورهایی مانند آمریکا، مردم از پرداخت مالیات خوشحال هستند؛ چرا که احساس می‌کنند، در ازای مبالغ پرداخت‌ شده، از امکانات و زندگی بهتری برخوردار خواهند شد.

در کشور‌هایی مانند ایران مردم حس می‌کنند که باید در مقابل دولت از خودشان محافظت کنند، یعنی یک حس خطر و نگرانی از جانب دولت احساس می‌کنند. ولی در دانمارک، میزان اعتماد به دولت بالاست. مردم بر این باور هستند که هدف دولت کمک به مردم است.

اعتماد یکی از تاثیرگذارترین عوامل موثر بر خوشحالی افراد است و اگر مردم اطمینان داشته باشند که زحمات و سرمایه‌هایشان در مسیر درستی استفاده می‌شود، قطعا رضایت بیشتری نسبت به روند زندگی خود خواهند داشت. راز موفقیت دولت فنلاند را می‌توان اعتماد مردم به دولت دانست.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه
0
0
0
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اپیزودهای پادکست

در این اپیزود درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در ایران صحبت می کنیم که شبیه بمب ساعتی در اقتصاد ایران بوده و راه زیادی تا …
در این اپیزود می‌خواهیم از تجربیات یک پوکرباز معروف به نام خانم آنی دوک استفاده کنیم و یاد بگیریم که چطور می‌توانیم با تصمیم‌گیری بهتر، زندگی …
در این اپیزود درباره مغالطه‌ها و باورهای عمومی اشتباهی مرتبط با خیریه حرف می‌زنیم و اصول و آسیب‌های جدی بررسی می‌کنیم …
این اپیزود درباره یکی از بزرگترین خاندان‌های کارآفرینی در ایران، خاندان لاجوردی است که چهار نسل کارآفرینی کردند و صنعت …
لوگوی اکوتوپیا کامل