مقالات اکوتوپیا
- مجموعا 103 مقاله

تخفیف زمانی یکی دیگر از مفاهیم جذاب در اقتصاد رفتاری است. تخفیف زمانی یعنی برای ما پاداشهای فوری وزن بیشتری دارد تا پاداشهایی که قرار است در آینده دریافت کنیم. این خطای شناختی باعث میشود مرتکب خطاهای رفتاری زیادی شویم.
- دستهبندی
- 1404/02/24
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1404/02/24
سوگیری تازهگرایی نوعی سوگیری شناختی است. در این سوگیری رخدادهایی که بهتازگی اتفاق افتادهاند و اطلاعاتی که اخیراً دریافت کردهایم، برای ما مهمتر از رخدادها و اطلاعات قدیمیتر به نظر برسد.
- دستهبندی
- 1404/02/23
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1404/02/23
شاید از بین تمام سوگیریهای شناختی، زیانگریزی مهمترین و کاربردیترین اثر در تمام اقتصاد رفتاری باشد. زیانگریزی یعنی این که برای ما رنج از دست دادن یک چیز بزرگتر است از لذت به دست آوردن همان چیز …
- دستهبندی
- 1403/11/17
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/17
اعداد تاثیر روانی گوناگونی روی ذهن افراد دارد؛ گاهی قیمت بالا حس کیفیت مطلوب را منتقل میکند و گاهی هم حس رنج. اقتصاد رفتاری نشان میدهد که چه تاثیری میتوان منتقل کرد …
- دستهبندی
- 1403/11/17
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/17
شاید باورش سخت باشد که همه ما باورهایی داریم که نمیدانیم از کجا آمدهاند، مبنای علمی ندارند و البته در تصمیمگیریهای ما نقش دارند.
- دستهبندی
- 1403/11/10
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/10
آیا تا به حال یک خبر خوب در یک شرکت شما را وسوسه کرده که سهام آن شرکت را بخرید؟ آیا در یک روز بد بازار، ترسیدهاید و به فروش سهام خود فکر کردهاید؟ در این صورت خطای نرخ پایه را تجربه کردهاید.
- دستهبندی
- 1403/11/03
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/03
سوگیریهای شناختی باعث میشوند که ما دنیا را آن طور که ببینیم که فکر میکنیم هست، نه آنگونه که واقعا هست!
- دستهبندی
- 1403/11/03
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/03
اثر قاببندی نوعی سوگیری شناختی است که میتواند باعث شود تصمیمهای غیرمنطقی بگیریم و زمانی رخ میدهد که ما تحت تاثیر نحوه ارائه اطلاعات قرار میگیریم، نه خود اطلاعات.
- دستهبندی
- 1403/11/03
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/03
ما تمایل داریم از حرفهای پزشک، استاد، محقق، پلیس و مدیر پیروی کنیم. عناوینی مثل دکتر، استاد و پروفسور باعث میشود که استدلالهای ضعیف و دادههای مخدوش را سادهتر بپذیریم …
- دستهبندی
- 1403/10/29
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/10/29
سوگیری تایید تمایل ذاتی ما برای جستجو، پردازش و توجه به دادههایی است که نظر ما را اثبات کند. در این مسیر ممکن است ما فقط اطلاعات تاییدکننده را در نظر بگیریم …
- دستهبندی
- 1403/10/29
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/10/29
در این مقاله به بررسی پنج کمپین تبلیغاتی جالب از برندهای بزرگ و معروف جهان میپردازیم که در پایان سال 2024 به ارزشهای انسانی توجه داشتند.
- دستهبندی
- 1403/10/29
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/10/29
در این مقاله به بررسی و آشنایی با پدیده روانشناختی اثر هالهای، تأثیرات آن در زندگی روزمره، کاربردهایش در مدیریت و بازاریابی و راههای کنترل آن …
- دستهبندی
- 1403/10/29
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/10/29