مقالات اکوتوپیا
- مجموعا 101 مقاله

شاید از بین تمام سوگیریهای شناختی، زیانگریزی مهمترین و کاربردیترین اثر در تمام اقتصاد رفتاری باشد. زیانگریزی یعنی این که برای ما رنج از دست دادن یک چیز بزرگتر است از لذت به دست آوردن همان چیز …
- دستهبندی
- 1403/11/17
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/17
اعداد تاثیر روانی گوناگونی روی ذهن افراد دارد؛ گاهی قیمت بالا حس کیفیت مطلوب را منتقل میکند و گاهی هم حس رنج. اقتصاد رفتاری نشان میدهد که چه تاثیری میتوان منتقل کرد …
- دستهبندی
- 1403/11/17
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/17
شاید باورش سخت باشد که همه ما باورهایی داریم که نمیدانیم از کجا آمدهاند، مبنای علمی ندارند و البته در تصمیمگیریهای ما نقش دارند.
- دستهبندی
- 1403/11/10
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/10
آیا تا به حال یک خبر خوب در یک شرکت شما را وسوسه کرده که سهام آن شرکت را بخرید؟ آیا در یک روز بد بازار، ترسیدهاید و به فروش سهام خود فکر کردهاید؟ در این صورت خطای نرخ پایه را تجربه کردهاید.
- دستهبندی
- 1403/11/03
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/03
سوگیریهای شناختی باعث میشوند که ما دنیا را آن طور که ببینیم که فکر میکنیم هست، نه آنگونه که واقعا هست!
- دستهبندی
- 1403/11/03
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/03
اثر قاببندی نوعی سوگیری شناختی است که میتواند باعث شود تصمیمهای غیرمنطقی بگیریم و زمانی رخ میدهد که ما تحت تاثیر نحوه ارائه اطلاعات قرار میگیریم، نه خود اطلاعات.
- دستهبندی
- 1403/11/03
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/11/03
ما تمایل داریم از حرفهای پزشک، استاد، محقق، پلیس و مدیر پیروی کنیم. عناوینی مثل دکتر، استاد و پروفسور باعث میشود که استدلالهای ضعیف و دادههای مخدوش را سادهتر بپذیریم …
- دستهبندی
- 1403/10/29
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/10/29
سوگیری تایید تمایل ذاتی ما برای جستجو، پردازش و توجه به دادههایی است که نظر ما را اثبات کند. در این مسیر ممکن است ما فقط اطلاعات تاییدکننده را در نظر بگیریم …
- دستهبندی
- 1403/10/29
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/10/29
در این مقاله به بررسی پنج کمپین تبلیغاتی جالب از برندهای بزرگ و معروف جهان میپردازیم که در پایان سال 2024 به ارزشهای انسانی توجه داشتند.
- دستهبندی
- 1403/10/29
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/10/29
در این مقاله به بررسی و آشنایی با پدیده روانشناختی اثر هالهای، تأثیرات آن در زندگی روزمره، کاربردهایش در مدیریت و بازاریابی و راههای کنترل آن …
- دستهبندی
- 1403/10/29
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/10/29
نویز انحرافات تصادفی است که باعث پراکندگی نتایج یا تصمیمها میشود و برخلاف سوگیری، الگوی مشخصی ندارد؛ برای آشنایی بیشتر این مقاله را بخوانید …
- دستهبندی
- 1403/10/26
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/10/26
برند میشلن را برخی بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تایر در جهان میشناسند و برخی هم بهعنوان نماد رستورانهایی با بهترین سرآشپزها. سوال اینجاست که چرا یک شرکت در دو صنعتی که هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند، شناختهشده است؟
- دستهبندی
- 1403/10/05
- بدون دیدگاه
- دستهبندی
- 1403/10/05