آرمان‌شهر اقتصادی

مقالات اکوتوپیا

آیکون وکتور بلاگ
شاید از بین تمام سوگیری‌های شناختی، زیان‌گریزی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اثر در تمام اقتصاد رفتاری باشد. زیان‌گریزی یعنی این که برای ما رنج از دست دادن یک چیز بزرگ‌تر است از لذت به دست آوردن همان چیز …
اعداد تاثیر روانی گوناگونی روی ذهن افراد دارد؛ گاهی قیمت بالا حس کیفیت مطلوب را منتقل می‌کند و گاهی هم حس رنج. اقتصاد رفتاری نشان می‌دهد که چه تاثیری می‌توان منتقل کرد …
شاید باورش سخت باشد که همه ما باورهایی داریم که نمی‌دانیم از کجا آمده‌اند، مبنای علمی ندارند و البته در تصمیم‌گیری‌های ما نقش دارند.
آیا تا به حال یک خبر خوب در یک شرکت شما را وسوسه کرده که سهام آن شرکت را بخرید؟ آیا در یک روز بد بازار، ترسیده‌اید و به فروش سهام خود فکر کرده‌اید؟ در این صورت خطای نرخ پایه را تجربه کرده‌اید.
سوگیری‌های شناختی باعث می‌شوند که ما دنیا را آن طور که ببینیم که فکر می‌کنیم هست، نه آنگونه که واقعا هست!
اثر قاب‌بندی نوعی سوگیری شناختی است که می‌تواند باعث شود تصمیم‌های غیرمنطقی بگیریم و زمانی رخ می‌دهد که ما تحت تاثیر نحوه ارائه اطلاعات قرار می‌گیریم، نه خود اطلاعات.
ما تمایل داریم از حرف‌های پزشک، استاد، محقق، پلیس و مدیر پیروی کنیم. عناوینی مثل دکتر، استاد و پروفسور باعث می‌شود که استدلال‌های ضعیف و داده‌های مخدوش را ساده‌تر بپذیریم …
سوگیری تایید تمایل ذاتی ما برای جستجو، پردازش و توجه به داده‌هایی است که نظر ما را اثبات کند. در این مسیر ممکن است ما فقط اطلاعات تاییدکننده را در نظر بگیریم …
در این مقاله به بررسی پنج کمپین تبلیغاتی جالب از برندهای بزرگ و معروف جهان می‌پردازیم که در پایان سال 2024 به ارزش‌های انسانی توجه داشتند.
در این مقاله به بررسی و آشنایی با پدیده روان‌شناختی اثر هاله‌ای، تأثیرات آن در زندگی روزمره، کاربردهایش در مدیریت و بازاریابی و راه‌های کنترل آن …
نویز انحرافات تصادفی است که باعث پراکندگی نتایج یا تصمیم‌ها می‌شود و برخلاف سوگیری، الگوی مشخصی ندارد؛ برای آشنایی بیشتر این مقاله را بخوانید …
برند میشلن را برخی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تایر در جهان می‌شناسند و برخی هم به‌عنوان نماد رستوران‌هایی با بهترین سرآشپزها. سوال اینجاست که چرا یک شرکت در دو صنعتی که هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند، شناخته‌شده است؟
لوگوی اکوتوپیا کامل