اثر مک دونالد

بالا رفتن قیمت ملک یا همبرگر؟

فهرست مطالب

وقتی «مک دونالد» در یک منطقه‌ای شعبه جدید افتتاح می‌کند، قیمت زمین‌های آن محله و چند خیابان بالا و پایین‌تر آن رشد زیادی می‌کند. البته نه فقط مک دونالد، در دنیا هر وقت شعبه یک برند معروف و یا مرکز تجاری افتتاح می‌شود، زمین‌های اطراف‌اش رشد قیمتی زیادی را تجربه می‌کنند، به این اتفاق «اثر مک دونالد» می‌گویند؛ یعنی اثری که مک دونالد روی زمین‌های یک منطقه ایجاد می کند و باعث می‌شود قیمت منطقه را رشد دهد.

این اتفاق در همه جا در دنیا رخ می‌دهد، نمونه بارز آن در ایران وقتی بود که احد عظیم‌زاده ساختمان‌های متل قو را ساخت، قیمت زمین در آن منطقه رشد زیادی کرد.

تجارت اصلی شرکت‌های بزرگ دنیا مانند مک دونالد، والمارت و استارباکس، ملک می باشد. در واقع تجارت ملک سود بزرگ مک دونالد سود است؛ نه فروش همبرگر.

متخصصان زیادی نیز در مک دونالد مشغول به فعالیت هستند که کار آنها آنالیز کردن مناطق مختلف دنیا است. این متخصصین، کاملا زیر و بم یک‌ منطقه را تحلیل و آنالیز می‌کنند.

آنها متغیرهایی چون جمعیت، میانگین سن مردم، طبقه اجتماعی، دسترسی‌ها، این که افراد در چه دهکی قرار دارند، سطح درآمد و امکانات رفاهی را جمع‌آوری می‌کنند تا ببینند آن منطقه ارزش افتتاح شعبه دارد یا نه.

در واقع مک دونالد با افتتاح شعبه در یک منطقه سیگنال خرید می‌دهد، برندش هم برند معتبری است و همه متوجه این موضوع می‌شوند که مک دونالد کارشناسان خبره‌ای دارد و وقتی یک جایی شعبه جدید باز می‌کند، یعنی کارشناس‌ها تایید کردند که آن منطقه پتانسیل رشد دارد، پس مردم هم با خیال راحت در آن منطقه ملک می‌خرند و سود می‌کنند.

مک دونالد با آمدنش در یک‌ منطقه، اعتبار آن مکان را بالا برده و سبب گران شدن ملک در آن ناحیه می‌شود. همچنین باعث می‌شود مردم برای خرید هجوم بیاورند که افزایش تقاضا مجدد قیمت‌ها را صعودی کند.

بسیاری از دلال‌های ملک به دنبال این هستند که یک رانت اطلاعاتی پیدا کنند تا متوجه شوند شعبه جدید قرار است کجا افتتاح شود تا زودتر در آن منطقه ملک بخرند.

مقالات پیشنهادی برای مطالعه
0
0
0
0
0
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اپیزودهای پادکست

در این اپیزود درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در ایران صحبت می کنیم که شبیه بمب ساعتی در اقتصاد ایران بوده و راه زیادی تا …
در این اپیزود می‌خواهیم از تجربیات یک پوکرباز معروف به نام خانم آنی دوک استفاده کنیم و یاد بگیریم که چطور می‌توانیم با تصمیم‌گیری بهتر، زندگی …
در این اپیزود درباره مغالطه‌ها و باورهای عمومی اشتباهی مرتبط با خیریه حرف می‌زنیم و اصول و آسیب‌های جدی بررسی می‌کنیم …
این اپیزود درباره یکی از بزرگترین خاندان‌های کارآفرینی در ایران، خاندان لاجوردی است که چهار نسل کارآفرینی کردند و صنعت …
لوگوی اکوتوپیا کامل